Linkbuilding

LinkbuildingIn het artikel Hoe werkt Google? kunt u lezen hoe de webcrawlers van Google het web afstruinen en daarbij alle informatie opslaan in een zogenaamde index. Deze zoektocht verloopt via hyperlinks van website naar website. Hieruit volgt logischerwijs dat hoe meer websites naar u verwijzen hoe eerder u gevonden wordt en, als er veel relevantie sites naar uw webshop linken, zult u waarschijnlijk ook hoger in de zoekresultaten eindigen. Het is dus van belang dat u op zoek gaat naar websites die een link naar uw webshop willen plaatsen. Dit proces heet linkbuilding. Daarbij kunt u denken aan linkdumpsites zoals de verschillende startpagina’s. Verder zou u leveranciers of ‘bevriende’ websites kunnen vragen een link naar uw webshop te plaatsen. Hieronder noemen we een aantal punten die u in de gaten moet houden bij het aanvragen van links naar uw webshop.

Relevantie

Er gaan geluiden dat zoiets als een slechte link niet bestaat. Wij durven daar geen uitspraak over te doen maar vermoeden dat relevantie wederom van enig belang is. Een link naar uw appeltaartenwebshop op een autobandenwebsite zal minder bijdragen aan de vindbaarheid dan een link op een bakproductenwebsite. Het is dus raadzaam op zoek te gaan naar websites, weblogs, fora e.d. die relevant zijn voor uw producten. Voor bijna ieder product bestaat er onderhand een community op internet. Een verzameling websites, fora, blogs, Facebookpagina’s, etc. onderhouden en bezocht door fans van het betreffende artikel. Haak aan bij deze groep en probeer op die manier uw webshop onder de aandacht te brengen.

Begin een blog

Om uw webshop ook enige nieuwswaarde te geven kunt u een weblog beginnen. U schrijft op regelmatige basis een leuk artikel over bijvoorbeeld een product, een nieuwe vondst of een ontwikkeling binnen de branche. Deze artikelen kunt u vervolgens ook aan andere websites aanbieden. Iedere website is namelijk op zoek naar unieke en verse content. U kunt een relevante website aanbieden op regelmatige basis een artikel te schrijven in ruil voor een link naar uw webshop onderaan dit artikel. De website kan dit artikel bijvoorbeeld op hun weblog plaatsen. Op deze manier genereert u regelmatig links naar uw website en krijgt bovendien een stem in de desbetreffende community.

Linktekst (anchortekst)

Wanneer u een link naar uw webshop gaat plaatsen moet u een goede linktekst verzinnen. De linktekst van een link is de klikbare tekst, ook wel anchortekst genoemd. Dit kan een woord of een kort zinnetje zijn. De meningen over een goede linktekst lopen ook flink uiteen. Zonder me in die discussie te willen mengen weet ik wel dat het raadzaam is een beschrijvende tekst te kiezen. Ik raad u af om een algemene tekst als 'Homepage' of 'Klik hier' te kiezen. Maak de anchortekst ook niet te lang. Onderstaand een voorbeeld hoe ik dat voor Twinkle zou doen:

'Alles wat u moet weten als u een webshop wilt beginnen!'

De tekst 'een webshop wilt beginnen’ is de linktest. De tekst is inhoudelijk relevant voor deze website, informatief en niet te lang.

Blijf op de hoogte

Vindbaarheid is een zeer complex en dynamisch onderwerp. Vooral omdat Google constant in beweging blijft om webspammers voor te zijn. Om goed vindbaar te blijven zult u als webwinkelier ook in beweging moeten blijven. Zorg dus dat u op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen. Vergeet daarbij niet dat vindbaarheid extreem belangrijk is, maar het moet vooral onderdeel uitmaken van een goed uitgedacht marketingplan.