Je webshop hoger in Google

Je webshop hoger in GoogleIn het artikel Hoe werkt Google? kunt u lezen hoe Google te werk gaat: zogenaamde webcrawlers struinen het web en slaan daarbij alle informatie op in een index. Misschien zijn de teksten in uw webshop wel het allerbelangrijkste onderdeel voor de vindbaarheid. De webcrawlers van Google ‘lezen’ namelijk de teksten en proberen deze in de index aan relevante zoekwoorden te koppelen. Hieronder geven we een aantal tips voor het schrijven van teksten voor uw webshop.

Schrijf uw eigen teksten

Google vergelijkt de teksten op uw website met de teksten op andere websites. Daarbij wordt er opgeslagen wanneer een bepaalde tekst voor het eerst op het web is gepubliceerd. De oudste versie van een tekst krijgt daarbij altijd voorrang op een latere kopie. Schrijf dus uw eigen teksten. Neem deze zeker niet over van uw leverancier want dan is de kans groot dat deze op andere, oudere, websites voorkomen. U kunt natuurlijk deze teksten wel als uitgangspunt gebruiken voor het schrijven van uw eigen teksten.

Verwerk zoekwoorden in uw tekst

Het is belangrijk dat de woorden waarop u gevonden wenst te worden voorkomen in de teksten op uw website. Hoe vaak een bepaald zoekwoord in een tekst voorkomt ten opzichte van het totaal aantal woorden wordt de keyword density genoemd. Tot enige tijd geleden was het mogelijk de optimale verhouding te achterhalen en zo hoog in de zoekresultaten te eindigen. Dit leidde weer tot ongewenste resultaten en Google trof maatregelen om dit te voorkomen. De ideale verhouding is dus niet bekend. Wij raden u aan om de zoekwoorden niet te vaak te herhalen. Dit wordt ook wel keyword stuffing genoemd en dat is voor Google aanleiding uw website als webspam te classificeren. Plaats het zoekwoord op strategische punten in de tekst, dus bijvoorbeeld als titel, kop en in de inleiding. Om niet in herhaling te vallen kunt u synoniemen en gerelateerde woorden gebruiken. Dus niet telkens het woord ‘speelgoed’ herhalen maar dit vervangen door bijvoorbeeld merknamen en specifieke artikelen. Verder kan het, zeker op de homepage, helpen om keywords als linktekst op te nemen van links die intern verwijzen naar categorieën of producten.

TIP: Een voorbeeld van een goede tekst vindt u op de homepage van Zalando. Het is een natuurlijke en leesbare tekst die de bezoeker informeert, goed de zoekwoorden verdeelt, gebruik maakt van synoniemen en intern linkt naar producten en categorieën.

Houd het leesbaar

De teksten in uw webshop dienen natuurlijk primair om uw bezoekers en klanten te informeren. Zorg dus dat uw teksten vloeiend verlopen, kort en bondig de bezoeker informeren, en aangenaam zijn opgemaakt. Verdeel de tekst in alinea’s met verschillende kopjes. Daarvoor kunt u de zogenaamde H-tags gebruiken. Net als in Microsoft Word kunt u op een webpagina kopjes van verschillende grootte maken. H1 is de grootste, deze gebruikt u voor de bovenste kop of de titel. De overige kopjes kunt u dan de H2- of H3-tag geven.  Het is wederom niet bekend hoe zwaar het weegt, maar het is wel bekend dat Google goed kijkt naar de opmaak van een tekst door middel van deze kopjes.

Pas verder op voor te formele taal en spelfouten. Als u moeite heeft met het schrijven van teksten kunt u natuurlijk overwegen een tekstschrijver in te huren. Het belang van goede teksten voor de vindbaarheid rechtvaardigt volkomen deze investering.