Hoe werkt Google?

Hoe werkt Google?Om van uw webshop een succes te maken is het natuurlijk van groot belang dat u goed wordt gevonden in Google. Om te zorgen dat uw webshop goed wordt gevonden moet deze aan verschillende eisen voldoen. Dit wordt zoekmachine-optimalisatie genoemd of SEO naar de Engelse term ‘search engine optimization’. U kunt uiteraard een bedrijf inhuren om dit voor u te doen. Dit is echter doorgaans vrij kostbaar en niet altijd noodzakelijk. Er zijn namelijk een aantal zaken die u prima zelf kunt. Om te zorgen dat uw webshop goed wordt gevonden is het belangrijk dat u begrijpt hoe Google te werk gaat.

Vindbaarheid

Vindbaarheid is een lastig onderwerp. Google geeft weinig informatie over de wijze waarop een website op een bepaalde plaats in de zoekresultaten wordt getoond. In het verleden werd er namelijk nogal eens misbruik van gemaakt en eindigden volslagen irrelevante websites hoog in de resultaten ten koste van relevante. Google doet er alles aan om dergelijke webspam te voorkomen.

Webcrawlers

Ondanks de schamele informatie is er gelukkig wel het een en ander bekend over de werkwijze van Google en hoe u kunt zorgen dat uw webshop goed gevonden wordt. Om u daarvan een goede indruk te geven leggen we kort uit hoe Google te werk gaat. Iedere dag worden er ongeveer een biljoen (1,000,000,000,000) zoekopdrachten uitgevoerd in Google. De resultaten die een zoekopdracht in Google oplevert worden bepaald door het werk van zogenaamde webcrawlers. Een webcrawler is software die het web afstruint (crawling genaamd) op zoek naar websites. De zoektocht loopt van pagina naar pagina via de links op iedere pagina en via zogenaamde sitemaps (een boomstructuur van alle pagina’s binnen een website). Op deze wijze verzamelen de crawlers informatie over de bezochte websites . Daarbij wordt er extra aandacht besteed aan nieuwe pagina’s, wijzigingen op reeds bestaande pagina’s en doodlopende links.

Indexering

De informatie die de webcrawlers tegenkomen wordt teruggestuurd naar de servers van Google. Op grond van deze informatie wordt een website geïndexeerd. Dit is een belangrijk onderdeel van het proces. Net als een index achterin een encyclopedie registreert Google welke woorden op bepaalde pagina’s werden gevonden. Wanneer iemand nu zoekt op bepaalde woorden raadpleegt Google deze index en geeft de resultaten terug in een bepaalde volgorde. Vooral over deze volgorde is veel discussie want hoe Google precies tot deze volgorde komt is onbekend. Het lijkt erop dat Google ernaar streeft de resultaten in volgorde van relevantie te zetten. Bij het bepalen van de relevantie wordt er goed gekeken naar o.a. de tekst, afbeeldingen en video’s (content) op de pagina, het moment van publicatie, het aantal links van andere (relevante) websites naar deze site, etc. Overigens gaat Google meer en meer kijken naar de relevantie voor de specifieke gebruiker. Uit verschillende bronnen maakt Google op wat de interesses zijn van een bepaald persoon en stemt de resultaten daarop af. Zo kunnen twee verschillende mensen verschillende resultaten krijgen bij het zoeken naar een specifiek onderwerp.

Relevantie

Ondanks alle onduidelijkheid kunnen we concluderen dat Google zoveel mogelijk probeert te kijken naar het totaalplaatje. Er wordt dus niet alleen naar de informatie in de meta tag (keywords en description) gekeken zoals vroeger, maar naar een combinatie van factoren: domeinnaam, teksten, paginatitels, namen van afbeeldingen, welke sites linken naar uw webshop, naar welke sites linkt uw webshop, etc. Met gezond verstand kunnen we concluderen dat relevantie heel belangrijk is voor de positie in de zoekresultaten. Het is dus van belang dat u de webshop zo relevant mogelijk maakt voor verschillende zoekwoorden.