Google WebmasterTools

Google WebmasterToolsAls je voor een aanzienlijk gedeelte afhankelijk bent van Google voor je webshop-bezoekers, dan is het natuurlijk wel handig om te weten hoe je site 'eruitziet' in de zoekmachine. Met Google Webmaster Tools krijg je dit overzicht.

Wat heb je aan Google Webmaster Tools?

Nadat je je hebt aangemeld bij Google Webmasters Central, kun je informatie zien over hoe Google je site 'crawlt', indexeert en beoordeelt. Handig, want zo krijg je in één oogopslag te zien hoe Google je site ziet. Verder kun je zien hoeveel mensen je site hebben gevonden in de zoekresultaten en hoeveel erop hebben geklikt, krijg je een melding in je inbox als Google vaststelt dat je site malware bevat of fouten genereert, krijg je een overzicht van wie links naar jouw site toevoegt en krijg je te zien hoeveel pagina's inmiddels geïndexeerd zijn door de zoekgigant.

Hoe gebruik je Google Webmaster Tools?

Als je gebruik wil maken van Google Webmaster Tools, dien je eerst te verifiëren dat je de eigenaar van een site bent. De wijze waarop Webmaster Tools aan uw webshop gekoppeld kan worden verschilt per type webshop. Een mogelijkheid is door een metatag aan je startpagina toe te voegen. Meld je daarvoor allereerst aan met je Google-account op Google Webmaster Tools. Klik op de knop 'Een site toevoegen' om de url van je webshop toe te voegen. Na het klikken op 'Doorgaan' zal een pagina getoond worden waar je de validatie-code kunt ophalen. 

Google analytics en validatie

Redenen om Google Webmaster Tools te gebruiken?

Afgezien van de eerder genoemde functionaliteiten die Google Webmaster Tools biedt, zijn er nog meer redenen om deze site te gebruiken. Je krijgt er namelijk inzicht in je websitestatistieken die je nergens anders zult vinden. Zo laat Google Webmasters jou zien hoeveel impressies je haalt in de organische (lees: onbetaalde) zoekresultaten. Ook krijg je de meest populaire zoektermen te zien waarmee Google bezoekersverkeer naar je website leidt, het aantal impressies of keren dat je site werd getoond in de zoekresultaten en het aantal keer dat er ook op je site-link werd geklikt.

Verder laat Google Webmaster Tools zien hoe hoog je met bepaalde trefwoorden in de zoekresultaten staat. Het is immers fijner om op de eerste pagina te staan dan ergens op pagina 4 als de klant zoekt op een bepaald trefwoord, waarmee jij graag gevonden wil worden.

Wat ook handig is aan Google Webmaster Tools is dat je een compleet overzicht kunt krijgen van websites die naar jouw website linken. Door naar "link:" plus daarachter de url van je website te zoeken in Google, krijg je ook een rits met websites die naar jou linken, maar dat overzicht is zeer beperkt. Google laat hoogstens tien procent zien van alle websites die naar jou linken.