Aantal bezoekers meten via Google analytics

Aantal bezoekers meten via Google AnalyticsVia Google Analytics is het mogelijk de statistieken van je webshop in de gaten te houden. Deze informatie is van groot belang bij het optimaliseren van uw webshop. Het is daarom goed om te weten welke cijfers interessant zijn om te volgen. Google Analytics: wat kun je ervan leren?

Allereerst zijn natuurlijk de bezoekers erg belangrijk; in het beginscherm van Google Analytics (hierna afgekort naar GA) zie je het aantal unieke bezoekers staan. Het is verstandig om dat cijfer goed in de gaten te houden – uiteraard wil je dat er iedere maand meer bezoekers op je webshop terecht komen.

Bouncepercentage

Het bouncepercentage dat je ziet staan in GA is het percentage van de bezoekers dat op de webshop terechtkomt maar daar direct weer weggaat. Dat is een belangrijk gegeven; je wilt immers zoveel mogelijk mensen op de webshop houden. De reden dat mensen weggaan is bijvoorbeeld dat ze denken niet te kunnen vinden wat ze zoeken – zorg er dus voor dat je een zoekfunctie op de webshop hebt staan en de verschillende categorieën ook duidelijk zichtbaar zijn, bezoekers zullen dan eerder verder gaan zoeken op de webshop.

Verkeersbronnen

Ook belangrijk, de verkeersbronnen waarvan bezoekers op je webshop terecht komen. In GA kun je gemakkelijk zien van welke website of zoekmachine bezoekers afkomstig zijn. Bekijk die sites – misschien kun je nog aanpassingen maken waardoor er nog meer bezoekers vandaan komen. Ook kun je vergelijkbare sites zoeken om op te komen staan.

Zoekwoorden

Het is voor webshop goed om terug te komen in de zoekmachine resultaten, dat betekent immers gratis bezoekers! In GA kun je terugvinden op welke zoekwoorden je gevonden wordt. Zo kun je zien welke woorden nog werk nodig hebben.

Google Analytics: meer dan bezoekersaantallen weergeven

Veel webwinkeliers maken gebruik van het gratis programma Google Analytics, waarmee je allerlei handige statistieken over je website kan bekijken. Maar wat veel mensen niet weten, is dat het véél meer is dan een tool waarmee je het aantal bezoekers van de afgelopen tijd kan bekijken. Google Analytics is een gratis dienst van Google waarmee statistieken van je website worden verzameld en gedetailleerd weergegeven. Zo kan je het aantal bezoekers zien, het aantal paginaweergaves, het bouncepercentage (oftewel het gemiddelde aantal bezoekers dat je website verlaat na één pagina) of de gemiddelde tijd die op de site wordt doorgebracht.

Maar Google Analytics is veel meer dan dat. Het bedrijf zet hun product dan ook liever in de markt als een dienst waarmee je je website verbetert en je marketing-ROI (return on investment, oftewel de verhouding tussen het rendement en de investering) kan verhogen. “Gebruik Google Analytics om te bekijken welke online marketingactiviteiten rendabel zijn en hoe bezoekers reageren op uw site. Zo kunt u weloverwogen beslissingen nemen over uw site-ontwerp, meer relevant verkeer ontvangen en meer conversies en inkomsten genereren.”

Wat je bijvoorbeeld kan met Google Analytics

Je kan onder meer zien of bezoekers via een Adwords-campagne uiteindelijk meer opleveren dan bezoekers die ‘gewoon’ via Google op je site terechtkomen. En dan weet je dus ook gelijk of je moet blijven doorgaan met die wellicht dure Adwords-campagne. En als de ene groep vaker tot aankoop overgaat, verdient die andere groep waarschijnlijk net wat meer aandacht van je.

Ook kan je zien of mensen die via bijvoorbeeld Marktplaats je webwinkel binnenkomen een hogere conversie genereren dan de mensen die via Startpagina je webshop bezoeken. Tevens is het met Google Analytics mogelijk om te zien welke trefwoorden goed scoren en of je misschien iets meer gebruik moet maken van nét wat andere trefwoorden (bijvoorbeeld vaker het woord ‘webshop’ gebruiken in plaats van ‘webwinkel’, omdat je daar beter op gevonden wordt.)

Als je gebruikmaakt van Google Adwords, dan is Google Analytics haast onmisbaar. Het helpt je met beter doelgerichte advertentiecampagnes, wat je niet alleen minder zou moeten kosten, maar juist ook meer zou moeten opleveren!