Promotie voor beginners deel 3: blijf in beweging

Promotie voor beginners deel 3In de artikelen 'Promotie voor beginners deel 1' en 'deel 2' beschreven we hoe u kunt beginnen met een marketingplan, we definieerden de doelgroep en analyseerden de concurrentie. In dit artikel stippen we nog een aantal punten aan waar u rekening mee dient te houden bij het opstellen van uw marketingplan.

Wat zijn uw unique seling points

Schrijf nu, voor u verder leest, de unique selling points van uw webshop op….

Heeft u één of alle van de volgende kwaliteiten opgeschreven: snelle levering, goede klantenservice, veel productkennis? Dit zijn geen usp’s. Iedere klant gaat ervan uit dat de producten snel worden geleverd, dat u goed bekend met wat u verkoopt en ook een goede klantenservice is niet meer dan wat een klant minimaal mag verwachten. Bovendien zijn het geen onderscheidende (unique) kenmerken. Indien u naast deze punten geen andere hebt genoemd moet u goed gaan nadenken wat uw usp’s zijn. Wanneer we bovenstaande algemene eigenschappen verfijnen kunnen we er unieke kwaliteiten van maken waarmee u wel onderscheidend bent.

Bijvoorbeeld:

  • Snelle levering > vandaag besteld, morgen in huis;
  • Goede klantenservice > heeft u een vraag? Binnen 15 minuten antwoord;
  • Veel productkennis > gratis telefonisch advies, bel tussen 09:00 en 22:00 uur.

Door de vrij algemene eigenschappen te vertalen naar een specifieke dienst hebben we de de usp's weten te omschrijven. Het uitgangspunt hierbij is eenvoudig: denk na over hoe u de service kunt verbeteren? Zo komt u vanzelf tot goede ideeën waarmee u uw webshop onderscheidend kunt maken.

En nu verder

U heeft nu uw doelgroep bepaald, de concurrentie in kaart gebracht en uw eigen kracht gedefinieerd. Het is nu tijd om daarop voort te bouwen. Houdt daarbij een aantal zaken goed in de graten:

Merk

Een webshop is meer dan een bak producten. Door middel van een mooie webshop, goede foto’s, strakke vormgeving, perfecte service en uiteraard prachtige producten tegen een eerlijke prijs kan uw webshop uitgroeien tot een merk. Een begrip dat een scala aan positieve ervaringen en indrukken oproept die niet direct gerelateerd zijn uw assortiment of het kopen van producten. Goede voorbeelden zijn Nike, Coca Cola en natuurlijk Apple. Bij deze merken denkt u niet aan het kopen van een paar gympen, een blikje cola of een mooie witte computer. De kans is groot dat deze namen beelden oproepen van o.a. sporters, een grote roodverlichte vrachtwagen en een wit appeltje. Het positieve gevoel van herkenning die deze merken oproepen is gecreëerd door branding. Nu zijn dit wel erg grote voorbeelden met een jarenlange reputatie en miljoenen marketingbudget. De les die we er wel uit kunnen trekken is dat deze merken niet zozeer focussen op hun assortiment en verkoop als wel op een indruk. Denk er dus om dat een reclame-uiting meer kan zijn dan een productafbeelding met een prijs ernaast. Wees creatief!

Dynamisch

Marketing is een constant veranderend proces. Uw doelgroep verandert. Wellicht niet qua samenstelling, maar wel qua interesses, beschikbare media, wijze waarop ze u vinden etc. Uw concurrent verandert ook, ze komen en gaan, ze veranderen dikwijls hun strategie en voorwaarden. Om uw zuurverdiende klanten vast te blijven houden zult u mee moeten veranderen. Op regelmatige basis zult u weer onderzoek moeten doen zoals we dat in de twee voorgaande artikelen hebben beschreven. Blijf in beweging om uw doelgroep bij te houden en de concurrentie voor te blijven.