Promotie voor beginners deel 2: de concurrentie

Promotie voor beginners deel 2In 'Promotie voor beginners deel 1' lichten we toe hoe u kunt beginnen met het opzetten van een marketingplan. Een effectieve marketingcampagne begint met onderzoek naar de doelgroep. Naar aanleiding van het onderzoek  wordt de doelgroep gedefinieerd. Aan de hand van de definitie wordt er zoveel mogelijk informatie ingewonnen en gebrainstormd over de interesses en belangen van deze doelgroep. Op grond van deze kennis wordt een actieplan opgesteld voor een eerste directe benadering van de doelgroep.

Ter illustratie gingen we uit van een webshop die kinderkleding verkoopt. We definieerden de doelgroep als ‘alle Nederlandse vrouwen tussen de 25 en 45 jaar met kinderen in de leeftijd van 1 t/m 10’.

Concurrentie

De volgende stap in het opzetten van het marketingplan bestaat weer uit het doen van onderzoek. Dit keer niet naar de kenmerken van de doelgroep maar naar die van de concurrent. Dit onderzoek kunnen we ook in een aantal stappen onderverdelen:

Stap 1: Onderzoek
Niet iedere (web)winkel die kinderkleding verkoopt. Is uw directe concurrent. Zoals we ook uw doelgroep hebben gedefinieerd aan de hand van uw assortiment kunnen we ook uw concurrent nader definiëren op grond van uw specifieke aanbod. Ga na welke winkels dezelfde merken, maten, collecties etc. verkopen.

Stap 2: Definieer
Uit bovenstaand onderzoek volgt een lijstje (web)winkels die uw directe concurrent zijn. Doe nu uitgebreid onderzoek naar hoe deze webshops zichzelf en hun product presenteren. Wat is de prijsstelling? Hoe voeren ze actie? Zijn ze actief op social media en hoe? Wat zijn hun unique selling points?

Stap 3: Analyseer
De informatie die u tijdens stap 2 bent tegengekomen kunt u nu eenvoudig classificeren. Zijn het ten opzichte van uw webshop sterke of zwakke punten? Zijn zij in het algemeen goedkoper dan is dit een sterk punt. Bieden ze een slechte of ingewikkelde retourservice? Dan is dat een zwakte.

Presentatie

Op grond van de lijst met sterke en zwakke punten die u tijdens stap 3 hebt ontdekt kunt u nu een aantal van uw eigen USP’s (unique selling points) definiëren. Rekent de concurrent hoge verzendkosten? Onderzoek of u de verzendkosten kunt schrappen zodat u kunt adverteren met ‘Geen verzendkosten’. Is hun retourservice ingewikkeld? Zorg dat die van u duidelijk en overzichtelijk is. Zijn de retourkosten voor de klant of voor de webshop? Zorg dat u het beter doet of in ieder geval aantrekkelijker maakt. Bij marketing draait het allemaal om de manier waarop u uzelf en uw product presenteert.

Adverteer

Een primaire neiging van ondernemers is te willen ondernemen op plekken waar de concurrent nog niet actief is. Dit is niet verstandig. Is het u wel eens opgevallen dat een supermarkt juist naast Albert Heijn een vestiging opent in plaats van een wijk verderop? Niet alleen kunnen klanten bij u terecht voor alles wat ze bij de concurrent niet vinden. De bekende naam zorgt voor traffic: uw doelgroep bevindt zich specifiek in de buurt van de concurrent. Wanneer u nu inspeelt (door middel van advertenties, acties op social media etc.) op de zwaktes van de tegenstander zal de klant eerder geneigd zijn naar u over te lopen. U maakt het de klant alleen maar makkelijker door u in de directe omgeving van de concurrent op te houden.

Lees ook 'Promotie voor beginners deel 3'