Promotie voor beginners deel 1: onderzoek en ijkpersoon vaststellen

Promotie voor beginners deel 1Om de promotie van uw webshop goed aan te pakken moet u onderzoek doen. U moet erachter zien te komen wat uw doelgroep is en hoe u hen kunt bereiken. Dit schrikt veel mensen af omdat ze denken dat het moeilijk is of veel tijd in beslag neemt. Dit hoeft niet zo te zijn. De eerste vragen kunt u direct zelf beantwoorden: wat voor assortiment biedt u? Het antwoord hierop sluit direct een deel van de bevolking uit. Stel dat het antwoord ‘kinderkleding’ is dan weet u dat bejaarden, tieners en zakenmensen niet tot uw doelgroep behoren. Nu we hebben vastgesteld voor wie uw assortiment niet interessant is kunnen we gaan vaststellen wie wel tot de doelgroep behoren. Laten we het voorbeeld van kinderkleding verder uitwerken. De primaire doelgroep van kinderkleding is natuurlijk niet ‘kinderen’ maar ‘ouders’ en zonder te willen generaliseren kunnen we er voor het gemak vanuit gaan dat vooral moeders tot uw doelgroep behoren.

Definieer

We hebben de doelgroep nu al een stuk beter voor ogen maar het is nog te algemeen. We gaan proberen de doelgroep nader te definiëren. U verkoopt kinderkleding. U zoekt dus niet alle moeders op de hele wereld maar de moeders van jonge kinderen. De gemiddelde leeftijd van moeders van kinderen tussen de 1 en 10 jaar ligt grofweg tussen de 25 en 45. Ervan uitgaande dat uw webshop in het Nederlands is met een .nl domeinnaam kunnen we de doelgroep voorlopig definiëren als ‘alle Nederlandse vrouwen tussen de 25 en 45 jaar met kinderen in de leeftijd van 1 t/m 10’. Uiteraard zal uw klantenbestand in de praktijk ook uit grootouders, ooms en tantes, alleenstaande vaders en tienermoeders bestaan. Dit is echter niet de meerderheid van uw doelgroep en moet dus ook niet de focus van uw marketingplan worden.

Informatie?

Over deze groep willen we nu alles weten. Wat houdt ze bezig? Waar komen ze vaak? Wat zijn de interesses en waarom etc. Met ons gezond verstand kunnen we wederom een groot aantal van deze vragen beantwoorden. Waar bevindt deze doelgroep zich? Niet in bejaardenhuizen en middelbare scholen, maar wel op lagere scholen, consultatiebureaus, kinderdagverblijven, andere op kinderen gerichte winkels (speelgoed, kinderwagens), speeltuinen, kinderrestaurants (zoals pannenkoekenrestaurants), dierentuinen, pretparken, zwembaden, sportclubs, etc. Als we langer zouden brainstormen zouden we nog veel meer plekken kunnen verzinnen waar onze doelgroep zich ophoudt.

Actie

Niet al deze locaties lenen zich voor promotie. Het lijkt me sterk dat een consultatiebureau toestaat dat u flyers uit gaat delen in de wachtkamer. Aan de andere kant kunt u er wel een paar achterlaten als u er zelf toch bent. Een pannenkoekenrestaurant biedt misschien meer mogelijkheden. Wellicht kunt u een leuke actie verzinnen en deze voorstellen aan de eigenaar, misschien kunt u adverteren op de website of in de menukaart. Met scholen zou u ook kunnen overleggen. Wellicht kunt u adverteren in de schoolkrant of een spandoek sponsoren op de sportdag. Wanneer u weet waar uw doelgroep zich bevindt dienen zich tal van uitgelezen kansen voor om uw webshop op ludieke wijze onder de aandacht te brengen.

Lees ook Promotie voor beginners deel 2.