Je webshop promoten via Twitter

Promoot je webshop via TwitterAls je je webwinkel wil promoten, dan kan Twitter hiervoor een prima middel zijn. Maar zomaar lukraak berichtjes plaatsen werkt vaak niet. Je moet goed nadenken over hoe je dit sociale netwerk gebruikt. Wij geven je in ieder geval wat tips waarmee je vooruit kan.

Mocht je trouwens nog niet echt bekend zijn met bepaalde termen die door veel Twitteraars gebruikt worden, dan is hier een handig overzicht met per term een korte uitleg.

Maak je profiel persoonlijk

Als je net met Twitter begint, doe je er best aan om gelijk alles in te vullen en te personaliseren. Hierdoor krijgt je profiel een persoonlijk tintje en verhoog je de kans dat mensen je willen gaan volgen.

Maak tweets goed leesbaar en retweetbaar

Mensen moeten jouw berichtje uit de constante stroom aan twitterberichten pikken en datzelfde berichtje het liefst natuurlijk ook retweeten, oftewel delen met anderen. Zorg er dus voor dat je tweets goed leesbaar zijn (gebruik zo min mogelijk sms-taal!) en dat ze niet al te lang zijn, zodat andere mensen ze kunnen retweeten en er hun eigen commentaar bij kunnen geven.

Denk als je lezers

Tweet niet zomaar alles wat erin je opkomt of wat jij leuk vindt. Denk goed na over wat jouw volgers willen lezen. Weet je dat niet, vraag het ze dan gewoon! Dit kan bijvoorbeeld via de hashtag #durftevragen. Hoe dichter jij met je tweets bij je volgers staat, hoe beter hun verbondenheid met jou en je Twitter-account en hoe meer impact je via dit sociale netwerk kan hebben.

Leer van anderen

Kijk eens naar de mensen die jij volgt. Welke tweets zijn interessanter dan andere en hoe komt dat? Twitteren deze gebruikers veel persoonlijke dingen, of komen ze juist met handige tips? Plaatsen ze veel linkjes of opvallend weinig? Schrijven ze vooral over hun eigen webwinkel of verspreiden ze nieuws uit het gehele wereldje?

Verkoop zonder te verkopen

Als je Twitter wil gebruiken om mensen te attenderen op bepaalde artikelen of aanbiedingen, dan moet je ervoor zorgen dat mensen op je link wíllen klikken. Veel mensen haken af als tweets te veel op spam lijken. Zorg er dus voor dat je bij iedere link een interessante tekst typt die mensen een reden geeft om op je link te klikken. Tweets met alléén een link moet je overigens koste wat kost vermijden, hierdoor krijg je al heel snel een spam-imago.

Let op je taalgebruik

Op Twitter mag je best wat informeler taalgebruik bezigen dan normaal. Let er verder op dat je, ondanks dat je beperkt bent tot maar 140 tekens, niet verzandt in slecht leesbaar taalgebruik, want dit kan volgers gaan irriteren. Vermijd taalfouten, begin je tweet netjes met een hoofdletter en gebruik waar nodig gewoon leestekens. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat geretweete berichten meer interpunctie bevatten dan normale tweets. En vermijd constant gebruik van hoofdletters en uitroeptekens. DIT KOMT SCHREEUWERIG OVER!!!