Je webshop promoten via Pinterest

Promoot je webshop via PinterestDe afgelopen jaren zien we op internet steeds nieuwe initiatieven ontstaan. Vooral binnen social media worden veel nieuwe websites gelanceerd; de meeste daarvan redden het niet en verdwijnen weer snel. Maar soms is er een website die als ‘een blijvertje’ beschouwd kan worden. Pinterest lijkt daar een voorbeeld van, maar wat is het precies en hoe kun je het gebruiken voor jouw webshop?

Pinterest?

Pinterest is een virtueel prikbord: de gebruikers van de website maken een ‘prikbord’ aan waarop ze alles kunnen plaatsen dat ze op het internet tegenkomen. Dat zijn vooral veel foto’s en video’s, met daarbij een link naar de originele site of webshop waar ze die foto of video gevonden hebben. Zo maken ze prikborden vol met honderden foto’s ter inspiratie – andere gebruikers kunnen die foto’s weer delen op hun eigen prikbord, waardoor steeds meer mensen de foto te zien krijgen.

Voor jouw webshop

Voor webshops is Pinterest een interessant platform om te laten zien wat voor producten je in de aanbieding hebt. Mooie productfoto’s kun je daar gerust delen. Daarnaast kun je het gebruiken als een plek om ‘inspiratie’ te delen – foto’s die samenhangen met jouw producten en waardoor jij geïnspireerd wordt. Op die manier kun je een steeds grotere achterban creëren!

Maar haal ik er omzet uit?

Dat is een vraag die lastig te beantwoorden is. In eerste instantie is Pinterest een platform om een goede band op te bouwen met je achterban, en deze ook uit te breiden. Omdat Pinterest bij iedere foto een link naar de bron plaatst, kun je daarmee wel veel ‘nieuwe’ bezoekers naar je webshop halen. Deze extra bezoekers kunnen dus voor meer omzet zorgen, het is in ieder geval de moeite waard om er eens mee te experimenteren!