Je webshop promoten via Facebook

Promoot je webshop via FacebookFacebook is een zeer handig medium om uw webshop regelmatig onder de aandacht te brengen. Om dit goed te doen zijn er een aantal zaken die u moet weten, deze zetten wij onderstaand voor u uiteen:

Twee verschillende 'Like'-buttons

Voor  mensen die Facebook voor het eerst voor commerciële doeleinden gaan aanwenden zijn er aantal belangrijke zaken die u moet weten. Zo zijn er twee verschillende like-buttons die u beide op uw homepage kunt plaatsen en heel erg op elkaar lijken maar een totaal andere functie hebben. Deze zorgen nog wel eens voor verwarring en daarom zetten we onderstaand het verschil uiteen.

Type 1: like uw website / webshop
Er zijn twee verschillende soorten like-buttons. De eerste is een universele code waarmee bezoekers uw website kunnen liken. Het getal naast het duimpje geeft aan hoeveel mensen erop hebben geklikt. Wanneer iemand, bijvoorbeeld Karin Jansen, erop klikt verschijnt op het profiel van deze bezoeker het bericht: ‘Karin Jansen likes www.uwdomeinnaam.nl’. Dit bericht zal vervolgens in het nieuwsoverzicht van verschillende Facebookvrienden van deze persoon verschijnen. Dit type ‘like’ Is een leuke vorm van directe promotie. Maak een like-button
 

Type 2: like uw Facebookpagina
U kunt als gebruiker van Facebook een pagina aanmaken . Een Facebookpagina is specifiek bedoeld voor bedrijven, merken, beroemdheden etc. Zoals u op Facebook vrienden verzamelt zo kunt u met uw pagina 'fans' verzamelen. Mensen kunnen fan worden door op uw homepage op deze knop te klikken of door bovenaan uw Facebookpagina op ‘Like’ of ‘Vind ik leuk’ te klikken. De berichten die u nu op uw Facebookpagina plaatst verschijnen in het nieuwsoverzicht van uw fans. Vroeger was het zo dat ieder bericht bij alle fans verscheen. Met de opkomst van de advertentiemogelijkheden in Facebook is dit helaas niet meer het geval. Uw berichten zullen bij een percentage van uw fans verschijnen. Facebook wil vooral graag dat u uw berichten promoot door er een betaalde advertentie van te maken.

Dit type knop vindt u op deze pagina. Er zijn verschillende opties bij het aanmaken van de knop. Zo kunt u ervoor kiezen een send-button in te voegen waarmee bezoekers uw pagina via een persoonlijk bericht naar een Facebookvriend kunnen sturen. U kunt ervoor kiezen de profielfoto’s te tonen van alle mensen die fan zijn geworden. Verder kunt u het lettertype en de kleurstelling enigszins aanpassen. Wanneer u de knop hebt opgemaakt klikt u op 'get code'. U krijgt twee stukjes code. De dient u aan de pagina waar u de knop wilt tonen toe te voegen. Het verschilt per systeem hoe u dat kunt doen. 

Welke knop waar?

Deze twee like buttons bieden verschillende manieren om uw webshop te promoten en in contact te komen en te blijven met uw fanschare. U kunt beide knoppen plaatsen op uw homepage, maar wellicht zorgt dit voor enige verwarring. De tweede knop verdient een prominente plaats op de homepage. U zou de eerste knop op een strategische plek op uw website kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld onder een mooi verhaal op de 'Over ons'-pagina.

Facebook inzetten ter promotie van je webshop

Op het internet van nu wordt social media steeds belangrijker. Er zijn verschillende platformen waar mensen samenkomen om te delen, een discussie te voeren of merken te volgen. In Nederland (en heel veel andere landen) is Facebook op dit moment het meest populaire sociale netwerk, en Facebook is dan ook erg goed in te zetten als promotiemiddel voor je webshop. Maar hoe pak je dat aan?

Facebook pagina
De eerste stap die je moet zetten is het aanmaken van een Facebookpagina. Via http://www.facebook.com/pages/create.php kun je een pagina aanmaken voor jouw merk (webshop), die kun je beheren met je persoonlijke account. Richt de pagina in met een leuke coverfoto (de grote afbeelding bovenaan de pagina) en een goede introductietekst die vertelt waar de webshop om draait en wat je verkoopt.

Facebook widget op je webshop
Facebook geeft je de mogelijkheid om een ‘like-button’ aan te maken. Dit is een stukje code waarmee mensen de pagina kunnen liken en waarop de laatste berichten van je Facebookpagina te zien zijn. Dit is een goede manier om bezoekers van je webshop ook op je Facebook pagina te krijgen, zodat je ze op de hoogte kunt houden van nieuws, nieuwe producten, aanbiedingen etc.



E-mail bevestiging
Wanneer de klanten van je webshop een bestelling plaatsen krijgen ze een e-mailbevestiging, dit is een mooie kans om ze verder te betrekken bij je webshop. Hierin kun je bijvoorbeeld een banner plaatsen naar je Facebookpagina, desnoods met een leuke actie wanneer ze de pagina liken; ‘like onze pagina en krijg een kortingscode voor je volgende bestelling!’.

Met bovenstaande middelen kun je Facebook inzetten om je klanten aan je webshop te binden.

100 nieuwe fans op Facebook in 4 stappen

Facebook is een leuk en zeer effectief marketingmiddel. Wanneer u een pagina hebt aangemaakt is het van belang dat u snel fans (mensen die uw pagina liken) verzamelt. Om u daarbij te helpen hebben wij hieronder een stappenplan voor u uiteengezet waarmee u in 4 eenvoudige stappen 100 volgers kunt verzamelen. U kunt de aantallen, voorwaarden en bedragen natuurlijk aanpassen aan uw budget en wensen.

Stap 1: Actie
Uw bezoekers en klanten simpelweg vragen uw Facebook pagina te liken is weinig effectief. U kunt beter uw klanten een goede reden geven u te gaan volgen. Iedereen houdt van cadeautjes dus verzin een leuke actie waar men aan mee kan doen in ruil voor een ‘like’.

Bijvoorbeeld:
Like ons en maak kans op een tegoedbon t.w.v. € 100,00!
Onder iedere 100 nieuwe fans verloten wij een tegoedbon van maar liefst € 100,00.

Stap 2: Maak het bekend
Nu moet u deze actie duidelijk naar uw klanten en bezoekers communiceren. Plaats deze dus prominent op uw homepage met een link naar uw Facebook-pagina of een like-button. Het is ook verstandig deze actie te vermelden in de bevestigingsmail die klanten ontvangen naar aanleiding van een bestelling. Tot slot zou u er ook nog een nieuwsbrief aan kunnen wijden.

Stap 3: Gebruik Facebook
Een facebook bericht kunnen uw bestaande volgers heel eenvoudig delen op hun eigen pagina. Zo bereikt u weer hun vrienden die het ook weer kunnen liken en delen en zo verspreidt uw bericht zich als een olievlek. Maak daar gebruik van. U kunt uw fans stimuleren uw bericht te sharen door ook dat te belonen. Zorg dat er behalve tekst ook een leuk en in het oog springend plaatje bij staat. Zo valt u meer op tussen de andere berichten.

bijvoorbeeld:
‘Op naar de 100 likes! Onder iedere 100 nieuwe fans verloten wij een tegoedbon van € 100,00. Iedereen die dit bericht deelt ontvangt een kortingscode t.w.v. 10%.'

Stap 4: Buit het uit
Nu is het een kwestie van wachten tot de 100 likes zijn binnengehaald. U kunt een dergelijk ludieke actie natuurlijk behoorlijk uitbuiten. Plaats dus niet plompverloren de tekst met de actie maar plaats eerst een aantal teasers als ‘Binnenkort een leuke actie, houdt deze pagina in de gaten!’ en ‘Morgen is het zover!’. Vervolgens kunt u de stand live bijhouden en telkens uw fans aansporen.

U kunt de aantallen en bedragen natuurlijk aanpassen. Bijvoorbeeld een tegoedbon ter waarde van € 25,00 voor iedere 25 likes. Het voordeel aan deze actie is dat u pas de tegoedbon hoeft uit te keren op het moment dat u het beoogde aantal likes heeft bereikt. U betaalt dan niet meer dan € 1,00 per like. Als u dit zou vertalen naar het bereik en de positieve aandacht die u met een dergelijke actie genereert dan is dit een minimale investering. Deze actie kunt u ook om de zoveel tijd herhalen. Bijvoorbeeld als u 400 likes hebt kunt u zo proberen de 500 te halen etc.

Een goede coverfoto voor je Facebookpagina

Facebook is voor veel webshops een uitstekende manier om bezoekers tot loyale fans om te toveren. Ook is het platform geschikt om nieuwe bezoekers naar je webshop te krijgen; wel moeten ze dan een positieve indruk hebben van je Facebook pagina. Belangrijk daarbij is de coverfoto, hoe richt je deze het beste in?

De coverfoto is de grote banner bovenaan je Facebook pagina. Het is het eerste dat nieuwe bezoekers van je pagina te zien krijgen, sterker nog, uit onderzoek is gebleken dat mensen die voor het eerst een Facebook pagina bezoeken meer tijd besteden aan de coverfoto dan aan de updates op de pagina. Je kunt dus wel stellen dat het beeld een belangrijk onderdeel is.

Kleuren en opvallen

Gebruik veel kleuren in je coverfoto en laat hem opvallen! Het beeld mag absoluut vrolijk zijn, daar zal de bezoeker ook alleen maar positief over zijn. Hieronder zie je een voorbeeld van een coverfoto die kleur gebruikt, en ook het logo op een prominente plaats heeft gebruikt.

Facebook coverfoto kleur

Spelen met je profielfoto

Een andere manier om leuk gebruik te maken van de coverfoto, is om deze te laten spelen met de profielfoto van je pagina. Door deze twee samen te laten komen ontstaat een grappig effect waarmee je de aandacht van de bezoeker trekt.

Facebook coverfoto en profielfoto

Wees dus creatief! Niet je sterkste kant? Zoek hulp, bijvoorbeeld op webwinkelforum
Nog even een aantal tips: je mag niemand aansporen om de pagina te ‘liken’ met teksten in je coverfoto, ook mag er geen e-mailadres of telefoonnummer op staan, mensen verwijzen naar je website is ook al niet toegestaan. Facebook houdt er dus strikte richtlijnen op na bij het inzetten van de coverfoto, maar alsnog is het mogelijk om op een leuke manier met de foto je bezoeker naar een fan om te toveren!