Je webshop promoten via social media

promoot je webshop via social mediaHet starten met social media (of het beheren ervan) is voor veel webwinkeliers een goede manier om meer bereik te genereren. Maar het is goed om van tevoren te onderzoeken wat de kracht van social media is, en hoe je de netwerken het beste kunt inzetten voor jouw webshop. Hierbij 3 dingen die je moet weten over social media.

Of je al gestart bent met social media voor jouw webshop, of nog niet – dat maakt niet uit, van onderstaande kun je leren om jouw shop nog beter in te zetten via de sociale netwerken.

Interactie

Social media draait om interactie. Dat betekent dat de communicatie beide kanten op gaat, je moet geven en nemen. Leden van bijvoorbeeld Twitter en Facebook zitten op die netwerken omdat het draait om interactie – webshops die alleen maar bezig zijn met het promoten van producten zonder daarbij de dialoog aan te gaan met volgers, zullen er niet veel resultaat behalen.
Het betekent niet dat je 24 uur per dag support hoeft te leveren. Maar: krijg je vragen van volgers of fans, zorg dat dat je daar een antwoord op geeft. Desnoods verwijs je ze door naar de site of een e-mailadres om daar verder te communiceren.

Waarde voor je volgers

Zoals gezegd draait het niet enkel om het promoten van je producten. Volgers willen graag een toegevoegde waarde zien. Dat kun je bijvoorbeeld bereiken door te praten over actuele zaken in jouw markt, of artikelen te delen die voor de doelgroep interessant zijn. Je zal er niet direct bestellingen uit halen, maar je zet jezelf neer als ‘specialist’; iets dat er in de toekomst voor zal zorgen dat bezoekers jouw webshop weten te vinden.

Marketing

Maar natuurlijk kun je jouw assortiment wel degelijk promoten. Social media is een goede plek om jouw volgers op de hoogte te houden van acties of nieuwe producten – let er simpelweg op dat er een goede balans is tussen marketing en berichten met een toegevoegde waarde.

Je webshop promoten via