Je webshop promoten via kranten en tijdschriften

Je webshop promoten via kranten en tijdschriftenVaak kun je meer publiciteit genereren zonder dat je het zelf door hebt, door het versturen van persberichten bijvoorbeeld. Een landelijke krant zul je er niet snel mee behalen maar als je je doelen wat bijstelt en ook genoegen neemt met een interview in een huis-aan-huis krantje, een klein hobby-weblog of verenigingsblaadje is soms makkelijker dan je zelf denkt. En reken maar dat ook die publiciteit klanten op kan leveren!

Bij de pers en persberichten denken veel mensen direct aan landelijke media en die weg is in veel gevallen uiteindelijk teleurstellend. Jij denkt misschien een zeer innovatief en uniek product te hebben ontwikkeld, maar daar denkt een ‘journalist’ naar wie je het mailt mogelijk anders over.

Hoe gerichter hoe groter de kans op succes!

Dat wil niet zeggen dat persberichten daarmee gelijk niet meer interessant zijn. Je moet alleen soms wat kleiner denken om de kans op succes groter te maken. Zit jij bij een sportvereniging waarbij de meeste mensen wel weten dat jij iets met internet doet, maar zijn ze lang niet allemaal bekend met jouw producten? Meld je dan aan bij de redactie van het verenigingsblaadje of de website en kijk of je hier een interview kunt ontfutselen.

Mogelijkheden genoeg

Van dit soort organisaties zijn er enorm veel te bedenken dus er past er ongetwijfeld ook wel een bij jou. Een sportvereniging, huis-aan-huis krantje, maar ook een kerkblaadje of lokale buurtclub kan voldoen. De website die je vaak bezoekt vanwege je hobby, de nieuwsbrief van de basisschool van je kinderen of het ledenblaadje van je huisbank. Het kan allemaal!

Het is in de meeste gevallen gratis en lezers van dit soort bronnen vinden het vaak leuk om te lezen dat er een ondernemend iemand op hun (sport)club of in hun regio actief is. Misschien herkennen ze zelfs je gezicht en hebben ze hierdoor al een vertrouwd beeld bij jou als persoon. Zeker bij een club of vereniging is het wij-gevoel soms best hoog en zullen mensen snel iets kopen puur omdat ze gewoon die bestelling gunnen.

Dit soort verenigingssites of –blaadjes zitten vaak te springen om inhoud. Een compleet interview of artikel wordt soms zelfs één op één geplaatst! Toch blijft het wel een persbericht en moet je dus wel opletten dat je bericht niet een te commercieel verhaaltje wordt.

Verplaats jezelf in de ontvanger

De belangrijkste tip is dat je je moet proberen in te leven in de persoon naar wie jij je persberichtje stuurt. Want vergeet niet dat journalisten, webmasters en professionele bloggers dagelijks tientallen, soms wel honderden mailtjes krijgen met verzoekjes om bepaalde tekst te plaatsen. Je wil er dus uitspringen en dat doe je niet met een standaard, onpersoonlijk berichtje.

Ga na waar de publicatiefocus ligt van je contactpersoon

Je bericht dient zo geschreven te zijn dat het precies dezelfde invalshoek heeft als de artikelen op de site waarnaar je je mailtje stuurt. Wil je dus een lokale krant of site verleiden tot het publiceren van jouw bericht, dan moet er dus ook een lokaal tintje aan je bericht zitten. Waarom is jouw product/website zo aantrekkelijk voor mensen uit die regio? Kom je zelf uit die regio en kun je bijvoorbeeld een fotootje van je winkelpand of magazijn meesturen?

Stuur je je PR-verzoek naar een verenging dan helpt het als je omschrijft dat je hier zelf ook al (jarenlang?) actief bent of zelfs als vrijwilliger voor actief bent! Probeer op die manier te zorgen dat de inhoud niet alleen gaat om jouw webwinkel-aanbod maar ook om de lezers van het blaadje zelf. Zorg altijd voor een passend ‘unique selling point’, dat vertelt waarom jij, jouw shop of jouw product anders is en waarom men er over moet lezen.

Weet naar wie je het stuurt

Voor een journalist of blogger is er soms niks dat harder vraagt om gelijk verwijderd te worden dan een onpersoonlijk mailtje dat begint met ‘Beste mijnheer/mevrouw’. Steek wat tijd in het researchen van je beoogde contactpersoon. Maak je mail persoonlijk. Laat zien dat jij dit berichtje niet naar iedereen stuurt maar dat je bewust gekozen hebt voor de ontvanger van de email.

Hoe wordt diegene graag aangesproken? Is hij/zij afstandelijk of juist niet? Schrijft die persoon bij de krant het liefst over mode en andere kledingtrends of moet je toch bij iemand anders zijn? Is degene een expert en zal hij dus alles (willen) weten over jouw product of is zijn collega toch meer geschikt?

Zorg voor verschillende invalshoeken

Het kost je wellicht de minste moeite, maar een mailtje één op één kopiëren en naar diverse websites en journalisten sturen zal je waarschijnlijk ook het minste opleveren. Als het kan, herschrijf dan je bericht voor ieder soort site die je aanschrijft. Voor techblogs ga je veel gedetailleerder in op de technische achtergrond van je product, voor een lokale site vertel je waarom je product zoveel kan betekenen voor mensen uit die regio en voor een actuele site benadruk je bijvoorbeeld de relevantie van jouw product voor dit moment.

Hou het kort

Mede door het vele aantal mailtjes dat journalisten krijgen, willen ze niet al te veel tijd kwijt zijn aan het doorscannen van hun uitpuilende inbox naar relevante en goed scorende berichten en onderwerpen. Zorg daarom voor een korte, maar krachtig bericht. (Bij tijdschriften kan je vaak wel terecht met wat langere mails.)

In de eerste alinea introduceer je jezelf, geef je een link naar je bedrijfssite en laat je kort, door een compliment of verwijzing naar hun blog, zien dat het mailtje niet zomaar naar jan en alleman wordt gestuurd, maar specifiek naar díé persoon.

In de tweede alinea kom je helemaal to the point en vertel je wat je probeert te verkopen. Leg ze uit waarom lezers er baat bij hebben, wat je product onderscheidt van andere uit de branche en maak ze verder nieuwsgierig door te vertellen dat je nog meer hebt te bieden.

In de derde alinea geef je diverse opties om in contact met jou te komen. Vergeet dit niet! Mocht iemand geïnteresseerd zijn in jouw verhaal, maar nergens een e-mailadres, telefoonnummer of Twitter-account zien dan haakt die persoon gelijk af.

Let er verder op dat je niet te veel overdrijft. Vermijd grote woorden als 'revolutionair', 'het nieuwe X', 'de Y-verslinder' of 'het Nederlandse antwoord op Z'. Wees daarentegen specifiek met redenen waarom mensen geïnteresseerd zouden kunnen raken in jouw product. Is het veel goedkoper dan de concurrent, maakt het een bepaalde handeling sneller of gemakkelijker? Vertel dát dan in plaats van met grote, betekenisloze woorden te smijten.

Geef verder niet te snel op als je niks meer hoort van de journalist in kwestie. In sommige gevallen heeft hij gewoon te weinig tijd gehad om jouw bericht goed onder ogen te krijgen, dus dan kan het nog wel eens helpen om een subtiel herinneringsmailtje te sturen.

Een mailtje sturen moet je zelf doen, maar met bovenstaande tips moet het je hopelijk toch wat kunnen opleveren!