Een nieuwsbrief versturen

Een nieuwsbrief versturenUit onderzoek is gebleken dat 42% van de klanten die geabonneerd zijn op uw nieuwsbrief eerder voor u zullen kiezen dan voor een ander bedrijf wanneer zij een nieuwe aankoop overwegen. Het sturen van een nieuwsbrief heeft dus zin. Het is lastig een goede nieuwsbrief te versturen. Daarom geven we u onderstaand enkele tips die u zullen helpen bij het schrijven van de nieuwsbrief.

Pakkend onderwerp

Houdt er rekening mee dat uw mailing in een volle inbox belandt tussen spam, andere nieuwsbrieven en persoonlijke berichten. Om te voorkomen dat uw zorgvuldig opgestelde nieuwsbrief ongelezen naar de prullenbak wordt gesleept is het zaak dat u het onderwep van de mailing zorgvuldig formuleert. Onderwerpen als ‘Nieuwsbrief week 8’ of ‘Aanbieding!’ zullen zelden ertoe leiden dat de nieuwsbrief ook daadwerkelijk wordt gelezen. Geef de klant een reden om uw nieuwsbrief aan te klikken en te lezen. Klanten houden van koopjes en bijzondere acties. Vermeldt deze kort en bondig in het onderwerp.

Overzichtelijk en correct

Een overdaad aan plaatjes, onderwerpen en tekst zal de gemiddelde lezer afschrikken. Houdt uw nieuwsbrief dus overzichtelijk. Beperk het aantal onderwerpen en let erop dat uw nieuwsbrief netjes is opgemaakt. Bekijk ook eens Mailchimp. Zij leveren diverse opmaaktemplates. Als u deze gebruikt zal doorgaans de overzichtelijkheid gewaarborgd zijn. Let ook op uw bewoordingen. Spelfouten zijn natuurlijk uit den boze, maar al te wollige taal schrikt ook af. Houdt het kort. Check ten slotte of alle gegevens (linkjes, telefoonnummers, mailadressen, etc) correct zijn.

Moment van versturen

Op welk moment u het best de nieuwsbrief kunt verzenden is lastig vast te stellen. Dit is voornamelijk afhankelijk van het soort klanten maar er zijn wel een paar momenten die sowieso niet geschikt zijn. Vrijdag aan het einde van de middag is de kans klein dat u nog iemand bereikt. Op de ochtend van iedere werkdag en op maandagochtend in het bijzonder verdwijnt uw nieuwsbrief tussen de berg ongelezen mail. U zou kunnen nagaan of uw adressenbestand veel zakelijke of juist privé emailadressen bevat. Naar zakelijke adressen kunt het beste doordeweeks rond de lunch mailen (zorg ervoor dat u de afleiding biedt waar de gemiddelde werknemer op dat moment naar op zoek is). Privé adressen kunt u het best in het weekend mailen zodat uw klanten bij de koffie op zaterdag- of zondagochtend uw nieuwsbrief kunnen lezen. Om het ideale tijdstip te bepalen zult u onderzoek moeten doen naar het gedrag van uw klanten. Een manier om dit via uw webshop te doen is door middel van Google Analytics. Plaats in uw nieuwsbrief een link naar een pagina (bij voorkeur niet uw homepage!) van uw webshop. Na verzending van uw nieuwsbrief zou u een piek in het bezoekersaantal op deze pagina moeten waarnemen. Is dat niet het geval dan zou het o.a. aan het tijdstip van verzenden kunnen liggen.

Inspiratie

U hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Vrijwel alle bedrijven versturen regelmatig nieuwsbrieven. Meldt u aan voor diverse nieuwsbrieven. Zo kunt u inspiratie opdoen voor uw eigen mailings.

Nieuwsbrieven inzetten om klanten terug naar je webshop te halen

Als webshop heb je altijd te maken met een bepaalde verdeling tussen nieuwe klanten, en bestaande klanten. Mensen die al eerder een bestelling hebben geplaatst wil je graag terugzien voor een nieuwe aankoop. Er zijn meerdere manieren om dat voor elkaar te krijgen, een nieuwsbrief is daarvoor een goede optie!

Met een nieuwsbrief kun je jouw klanten op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen op de webshop. Dat kan nieuws zijn over de website zelf, maar ook over nieuwe producten of een nieuwe betaalmethode. Ook kun je de nieuwsbrief gebruiken om een exclusieve kortingscode aan te bieden aan je vaste klanten, daarmee haal je ze weer terug naar de webshop.

Hoe zet je een nieuwsbrief op?
Er zijn bepaalde elementen die belangrijk zijn wanneer je een nieuwsbrief gaat inzetten voor je webshop, die zetten we hier graag even op een rijtje!

- Maak er geen spam van!
Misschien wel de meest belangrijke regel van allemaal. Consumenten hebben een hekel aan spam, zorg er dus voor dat ze jouw nieuwsbrief niet zo beoordelen. Dat betekent dat je de e-mail niet te vaak stuurt, en daadwerkelijk iets te vertellen hebt.

- Mooie opmaak.
Een nieuwsbrief moet er goed uitzien, zorg voor een nette opmaak waarin de kleuren en de logo’s van je webshop terugkomen. Heb je zelf niet de mogelijkheid om dit te doen? Kijk dan rond waar je dit (goedkoop) kunt uitbesteden.

- Vaste onderdelen.
Nieuwsbrieven met ‘vaste’ onderdelen werken erg goed. Dat betekent dat je bepaalde blokken in je e-mail reserveert voor bijvoorbeeld social media, nieuwsberichten, de mogelijkheid om contact op te nemen etc. Ontvangers zullen de nieuwsbrief direct herkennen, en weten waar ze moeten kijken als ze iets zoeken.

- Geef!
Een nieuwsbrief is voor een ontvanger interessant als ze er daadwerkelijk iets aan hebben. Zorg dus dat je iets geeft, bijvoorbeeld een kortingscode of een andere leuke actie.

Daarmee moet ook jij een goede nieuwsbrief kunnen opzetten voor je webshop, succes!