Adverteren op Marktplaats

Adverteren op MarktplaatsGoogle Adwords is de bekendste speler voor als je met betaalde advertenties potentiële klanten wil bereiken. Het is daarmee de duidelijke winnaar in de strijd om klik-advertenties. Marktplaats komt met Admarkt, zijn eigen ‘Adwords’, zelfs in Nederland niet eens in de buurt. Maar mogelijk mede daardoor heeft deze laatste wél unieke voordelen voor webwinkeliers!

Google heeft en biedt meeste traffic

Google Adwords is internationaal, ouder en bekender. Veel webshops hebben hun succes aan de zoekmachine te danken en vrijwel alle succesvolle spelers hebben een betaalde zoekcampagne lopen. Zeker een aanrader om eens voorzichtig te proberen dus!

De Admarkt van Marktplaats is relatief minder populair maar juist dat biedt kansen. Shops die op Marktplaats actief zijn proberen vaak alleen de gratis advertenties. Terwijl Admarkt, de betaalde links, soms ook best interessant kunnen zijn.

Marktplaats Admarkt

Marktplaats noemt op Admarkt.nl een aantal overeenkomsten tussen beide advertentie-platformen: zowel Google als Marktplaats hebben een groot bereik, zowel Adwords als Admarkt zijn eenvoudig om op te starten, ze zijn allebei gebaseerd op een CPC-kostprijsmodel (je betaalt per klik op een advertentie) en bij beide kan je een link toevoegen.

Wel of niet linken naar website

Bij Marktplaats is het sowieso mogelijk om mensen te herleiden naar jouw bericht op die website, maar liever heb je een betalende bezoeker direct op jouw shop. Niet alle campagnes bieden dit en betalen voor een bezoeker die alleen jouw advertentie op marktplaats ziet klinkt in eerste instantie minder interessant.

Bij de zogeheten Topadvertenties kun je wel direct de bezoeker naar jouw webshop verwijzen. Dan staat het linkje naar je website onder ‘locatie’, waar bij normale advertenties een woonplaats staat vermeld.

‘Marktplaats-bezoeker wil kopen’

Een verschil tussen Adwords en Admarkt (volgens Marktplaats) lijkt ‘m vooral te zitten in de fase van het oriëntatieproces waarin de bezoeker zich bevindt. Als je klant zoekt via Google en een advertentie van je webwinkel ziet, wil dat nog niet betekenen dat hij op dat moment in de koopgerichte fase zit. Sterker nog, hij kan zich in elke fase bevinden als ‘ie een Google-advertentie krijgt voorgeschoteld. En bij Marktplaats is dat niet zo. Mensen die Marktplaats bezoeken zijn op dat moment koopgericht, ze zijn op zoek naar iets. Misschien wel naar jouw product?

Maar het allergrootste verschil dat wij zien is dat de concurrentie op Marktplaats, alhoewel zeer groot, toch kleiner is dan op Google. Op Google adverteren bijna alle bedrijven. Dus ook die bedrijven die alleen op zoek zijn naar naamsbekendheid of diensten aanbieden. Dit drijft de prijs per klik flink op naar soms tientallen centen per klik. Op Marktplaats is het (nog) prima mogelijk om voor enkele centen per klik goede posities, en bezoekers te realiseren! De kosten van een bezoeker op Marktplaats zijn op sommige trefwoorden bijna 6-8x lager dan in Google!!

Marktplaats biedt vele varianten

Mocht je willen adverteren op Marktplaats, dan kan dat op zes manieren: er verschijnt een link op de homepage van Marktplaats, je advertentie staat opvallend bovenaan de standaard advertenties, je link verschijnt bij een groep, je advertentie staat één dag gegarandeerd bovenaan de standaard advertenties, je advertentie verschijnt ook in een extra rubriek of je advertentie staat opnieuw bovenaan de standaard advertenties.

Elk van deze opties heeft zijn unieke eigenschappen en alhoewel de ene optie duidelijk meer bezoekers biedt als de andere, kan het verschil in tarief soms zodanig verschillend zijn dat de meeste bezoekersaantallen niet jouw voorkeur hoeft te zijn. En dus zit er maar een ding op. Even uitproberen!