Wettelijke verplichtingen webshop

Wettelijke verplichtingen webshopKopen via een webwinkel wordt door de wet opgevat als een aankoop op afstand. Dit houdt in dat de verkoop tot stand komt via onpersoonlijke communicatie, zoals telefoon of internet. Als webwinkelier moet je voldoen aan een aantal specifieke eisen. Voldoe je hier niet aan dan riskeer je een boete of verplichte sluiting van je webwinkel. Het is dus belangrijk dat je weet welke eisen dit zijn en hoe je hieraan het beste kunt voldoen. Daarom vind je hieronder een kort overzicht van de verschillende wettelijke verplichtingen waar je als webwinkelier aan moet voldoen.

Zichtbaarheid van bedrijfsinformatie

Bepaalde informatie moet duidelijk in je webshop worden vermeld en ook makkelijk vindbaar zijn. Je kunt onderstaande informatie dus aan iedere pagina toevoegen of aan een onderdeel dat op iedere pagina zichtbaar is. Ook mag je de informatie verzamelen op een pagina die vanuit iedere andere pagina binnen je webshop te bereiken is.  Het moet dan wel duidelijk zijn dat de bedrijfsinformatie op deze pagina staat. Je kunt dus een pagina aanmaken die je 'Contact' of  'Bedrijfsgegevens' noemt en deze toevoegen aan het hoofdmenu van de webshop. De gegevens die daarop moeten staan zijn:

  • De naam waaronder jouw bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Is de naam van je webshop een handelsnaam die anders is dan je bedrijfsnaam? Dan moet je dit ook duidelijk vermelden. De vuistregel is dat een willekeurige bezoeker je moet kunnen terugvinden in het Handelsregister.
  • Het vestigingsadres van je bedrijf. Doorgaans komt dit overeen met het adres dat je bij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel hebt opgegeven. Alleen een postbusnummer vermelden is onvoldoende.
  • De contactgegevens van de onderneming. In ieder geval minimaal een e-mailadres en een telefoonnummer zodat bezoekers van je webshop eenvoudig contact met je kunnen opnemen. Ben je soms beperkt bereikbaar omdat je bijvoorbeeld de webshop runt naast een vaste baan? Vermeld dit dan ook duidelijk op de contactpagina.
  • Het nummer waaronder je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en je BTW-nummer.

Informatie over je productaanbod

Omdat een bezoeker van een webshop in tegenstelling tot een bezoeker van een fysieke winkel het product niet uitgebreid kan bekijken ben je verplicht om zoveel mogelijk informatie over het product in je webshop te vermelden. De belangrijkste kenmerken verschillen natuurlijk per product. Voorbeelden van dergelijke kenmerken zijn de afmetingen, het gewicht en de werking. Van belang hierbij is dat de bezoeker later niet voor verrassingen komt te staan maar volledig op de hoogte is over alle aspecten van het product op het moment dat hij het gaat bestellen in je webshop. Deze informatie moet ook duidelijk bij het product worden vermeld en niet op een andere pagina.

De verkoopprijs, verzendkosten en eventuele andere kosten

Wanneer je verkoopt aan consumenten dienen de prijzen inclusief btw te worden weergegeven, maar het btw-bedrag moet op de factuur wel worden vermeld. Tevens moet het duidelijk zijn of er verzendkosten worden berekend, en zo ja, hoe hoog deze zijn. Eventuele andere kosten (bijvoorbeeld een toeslag voor een betaalmethode) dienen ook duidelijk te zijn vermeld. Ook hier geldt dat de klant niet voor verrassingen mag komen te staan. Vermeld dus alle kosten duidelijk en ondubbelzinnig.

Bedenktijd en herroepingsrecht

Omdat de klant van een webshop het product niet in het echt kan bekijken is wettelijk bepaald dat er een bedenktijd geldt van veertien dagen. Binnen die periode kan de klant zonder opgaaf van reden de koopovereenkomst ontbinden en moet je het product terugnemen. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd. De bedenktijd gaat in op het moment dat de klant het product heeft ontvangen.

Sommige producten mogen worden uitgesloten van de bedenktijd. Je kunt hier denken aan hygiëneproducten, cd’s en dvd’s. Deze moeten wel verzegeld zijn verstuurd. Verder mogen ook maatwerkproducten en downloads worden uitgesloten. Belangrijk is wel dat je bij het bestellen kenbaar maakt dat de klant afstand doet van de bedenktijd.

Levertijd

Je bent niet verplicht om een levertijd te vermelden, maar na ontvangst van een bestelling ben je wettelijk verplicht om deze binnen dertig dagen te leveren. Vermeldt u wel een levertijd, bijvoorbeeld "vandaag besteld, morgen in huis" dan moet u deze levertijd wel nakomen. Daarbij is het natuurlijk geen ramp als u een keer een dag later levert mits u de klant daar duidelijk over informeert

Betaalmethodes

Het is niet toegestaan alleen betaalmethodes aan te bieden waarbij het aankoopbedrag volledig vooruit wordt betaald. Alleen iDEAL als betaalmethode aanbieden mag dus niet. Je bent verplicht om minimaal één methode aan te bieden waarbij de klant achteraf of bij ontvangst van het product kan betalen. Hierbij kun je denken aan een online betaalprovider als Yehhpay of Afterpay, maar verzenden onder rembours is ook mogelijk.

Meer informatie

Voor meer informatie over alle verplichtingen en uitzonderingen kijk je op:

www.webwinkelrecht.nl

De website van Autoriteit Consument & Markt