Wettelijke verplichtingen webshop

Wettelijke verplichtingen webshopKopen via een webwinkel wordt door de wet opgevat als 'koop op afstand'. Dit houdt in dat de verkoop tot stand komt via onpersoonlijke communicatiemiddelen, zoals een compiuter. Als webwinkelier moet u voldoen aan een aantal specifieke eisen. Voldoet u hier niet aan dan riskeert u een boete of sluiting van uw webwinkel. Het is dus belangrijk dat u weet welke eisen dit zijn en hoe u hieraan het beste kunt voldoen. Daarom treft u onderstaand een kort overzicht van de verschillende wettelijke verplichtingen waar u als webwinkelier aan moet voldoen. Sinds 13 juni 2014 gelden er een aantal nieuwe regels. Meer informatie over wat er is veranderd vindt u op de website van Autoriteit Consument & Markt en op de website van Webwinkelrecht.

Informatie over uw bedrijf

Bepaalde informatie moet duidelijk in uw webshop worden vermeld en ook makkelijk vindbaar zijn. U kunt onderstaande informatie dus aan iedere pagina toevoegen of aan een onderdeel dat op iedere pagina zichtbaar is. Het is ook toegestaan de informatie te verzamelen op een pagina die vanuit iedere pagina te bereiken is.  Het moet dan wel duidelijk zijn dat deze informatie op deze pagina staat. U kunt dus een pagina aanmaken die u 'Contact' of  'Bedrijfsgegevens' noemt en deze toevoegen aan het hoofdmenu van de webshop. De gegevens die daarop moeten staan zijn:

  • De naam waaronder uw bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Gebruikt u meerdere handelsnamen dan dient u dit duidelijk te vermelden zodat bezoekers van uw webshop uw bedrijf kunnen terugvinden bij de Kamer van Koophandel.
  • Het adres van uw bedrijf. Doorgaans komt dit overeen met het vestigingsadres dat u bij uw inschrijving bij de Kamer van Koophandel hebt opgegeven. Alleen een postbus vermelden is niet toegestaan.
  • De contactgegevens van de onderneming. In ieder geval een e-mailadres en telefoonnummer zodat uw bezoekers eenvoudig contact met u kunnen opnemen. Bent u beperkt bereikbaar omdat u bijvoorbeeld de webshop runt naast uw vaste baan? Vermeld dit dan ook duidelijk op de contactpagina
  • Het nummer waaronder u staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en uw BTW-nummer.

Informatie over uw aanbod

Omdat een bezoeker van een webshop in tegenstelling tot een bezoeker van een fysieke winkel het product niet uitgebreid kan bekijken bent u verplicht zoveel mogelijk informatie over het product in uw webshop te vermelden. De belangrijkste kenmerken verschillen natuurlijk per product. Voorbeelden van dergelijke kenmerken zijn de afmetingen, het gewicht en hoe het werkt. Van belang hierbij is dat de bezoeker later niet voor verrassingen komt te staan maar volledig op de hoogte is over alle aspecten van het product op het moment dat hij het gaat bestellen in uw webshop. Deze informatie moet ook duidelijk bij het product worden vermeld en niet op een andere pagina.

De verkoopprijs, verzendkosten en eventuele andere kosten

Wanneer u verkoopt aan consumenten (in tegenstelling tot verkoop aan bedrijven) dienen de prijzen inclusierf BTW worden vermeld. Tevens moet het duidelijk zijn of de kosten voor het verzenden zijn inbegrepen en zo niet wat deze kosten zijn. Eventuele andere kosten (toeslagen betaalmethode, adminstratiekosten, etc dienen ook duidelijk te zijn vermeld) Ook hier geldt dat de klant niet voor verrassingen mag komen te staan. Vermeld dus alle kosten duidelijk en ondubbelzinnig.

Bedenktijd

Omdat de klant van een webshop het product niet in het echt kan bekijken is wettelijk bepaald dat er een bedenktijd geldt van veertien dagen. Binnen die periode kan de klant zonder opgaaf van de reden de koopovereenkomst ontbinden en moet u het product terugnemen. De bedenktijd gaat in op het moment dat de klant het product heeft ontvangen. Meer informatie over de wet- en regelgeving omtrent de bedenktijd vindt u op de website van de Autoriteit Consument & Markt.

Levertijd

U bent niet verplicht een levertijd te vermelden. Doet u dit ook niet dan geldt de wettelijke levertijd van 30 dagen. Vermeldt u wel een levertijd, bijvoorbeeld "vandaag besteld, morgen in huis" dan moet u deze levertijd wel nakomen. Daarbij is het natuurlijk geen ramp als u een keer een dag later levert mits u de klant daar duidelijk over infomeert. 

Betaalmethodes

Het is niet toegestaan alleen betaalmethodes aan te bieden waarbij het aankoopbedrag volledig vooruit wordt betaald. Alleen iDEAL als betaalmethode aanbieden mag dus niet. U bent verplicht een methode aan te bieden waarbij de klant achteraf of bij ontvangst van het product betaalt. hierbij kunt u denken aan AfterPay of onder rembours.

Overige regels en verplichtingen

Voor meer informatie over alle verplichtingen en uitzonderingen gaat u naar:

www.webwinkelrecht.nl

De website van Autoriteit Consument & Markt