Welke producten ga je verkopen in je webshop?

Welke producten ga je verkopen in je webshop?Je gaat een webshop beginnen. Al snel loop je tegen enorm veel vragen aan, waarvan de meest voorkomende is: welke producten ga ik verkopen in mijn webshop? Je staat dus zeker niet alleen met deze vraag, en het is ook nog eens een leuk avontuur om het uit te zoeken. Om het toch iets makkelijker te maken zetten we hieronder een aantal tips neer waarmee je jouw perfecte assortiment kunt samenstellen!

Nichemarkten bekijken
Stel; je vindt fotografie leuk. Omdat je vanuit die passie een webshop wilt gaan beginnen ligt het voor de hand om camera’s te gaan verkopen. Dan kom je erachter dat er nog honderden webshops zijn die dat doen, en ze hebben allemaal al jaren ervaring. Een moeilijke start zal dat gaan worden, kijk dus eens naar nichemarkten! Wanneer we even bij de camera’s blijven; hoeveel shops verkopen bewaartasjes, specifieke lenzen, lensfilters etc? Daar maak je al een goede kans. Uiteraard is dit maar een voorbeeld, maar dit is bij ieder product toe te passen.

Duurder segment
Een andere aanpak kan zijn om je te richten op het duurdere deel van een bepaalde markt. Je richt je bijvoorbeeld op enkel professionele camera’s of luxe zoomlenzen; producten die minder snel worden aangeboden. Dit betekent ook vaak minder orders, maar natuurlijk zit je wel sneller aan een hogere omzet.

Niet lokaal te vinden
Daarnaast kun je overwegen om producten te gaan verkopen die (nog) niet in Nederland te koop zijn. Of producten die enkel in een bepaalde streek te koop zijn, en die je online aan de rest van Nederland kunt gaan aanbieden. Deze producten zijn vaak moeilijk te vinden maar als je ze vindt kun je weleens een succesvolle webshop gaan neerzetten!

Met deze tips wordt het iets makkelijker om te bedenken wat je gaat verkopen. Zorg er in ieder geval voor dat je de producten zelf ook interessant vindt en er 100% achter staat, dan zal het zeker een succes worden.

Meer informatie over met welke producten je nu een webwinkel kunt beginnen >>

Hoe kun je het assortiment van jouw webshop uitbreiden?

Voor veel bezoekers van een webshop is het een tegenvaller wanneer er niet veel producten te koop zijn. Het voelt voor hen een beetje als een winkel binnenlopen waar niets in de schappen staat – het kan dus goed zijn om eens naar het assortiment van je webshop te kijken om te zien of je die zou kunnen uitbreiden.

Meer merken

Een logische eerste stap is om te kijken of je het aantal merken kunt uitbreiden. Verkoop je Canon en Nikon fotocamera’s? Kijk dan ook eens of je Leica’s kunt gaan verkopen; consumenten hebben graag een ruime keuze in merken zodat ze die met elkaar kunnen vergelijken om uiteindelijk tot een aankoop te komen. Je zou de bestelling mislopen als de bezoeker het vergelijken ergens anders gaat doen.

Succesvolle producten uitbreiden

Een ander beproefd recept is het uitbreiden van succesvolle producten op je webshop. Verkoopt een bepaald model Canon camera (om even bij dat voorbeeld te blijven) enorm goed? Zoek dan een leverancier die je kan voorzien van hoesjes, accu’s, draagtassen etc voor dat model – je kunt relevante producten aanbieden aan een klant die daar interesse voor zal hebben.

Andere uitvoeringen

Ook interessant is het uitbreiden van het aantal uitvoeringen van producten op je webshop. Is de Canon camera in meerdere kleuren te verkrijgen? Zorg er dan voor dat je al deze kleuren in het assortiment hebt. Een man van middelbare leeftijd zal iets anders kiezen dan een meisje dat nog op school zit – je wilt ze allebei het product geven dat ze zoeken.

Met bovenstaande tips kun je eens gaan kijken naar jouw webshop: wat is er mogelijk? Door een breder assortiment neer te zetten kun je een breder publiek aanspreken, en het publiek dat er al is een ruimere keuze voorschotelen!

Wanneer je gaat nadenken over een webshop starten komt al snel de vraag naar boven wat je gaat verkopen. Dat kunnen producten zijn waar je een passie voor hebt, of producten waarvan je denkt (of weet) dat ze erg winstgevend zijn. Daarna volgt alweer een belangrijke vraag; hoe ga je de producten versturen?

Je eigen voorraad of dropshipping? - Een vergelijking.

De twee meest gebruikte opties onder webwinkels in Nederland; versturen vanuit een eigen voorraad, of direct laten versturen door de leverancier (oftewel dropshipping). Beide opties hebben zijn voor- en nadelen, en die zullen we hier even bespreken.

Eigen voorraad
Het lijkt een grote stap voor veel beginnende webshops; een eigen voorraad. Veel starters denken daarbij aan grote loodsen vol met pallets en heftrucks, maar zo is het natuurlijk niet altijd. Een eigen voorraad kan ook betekenen dat je van ieder product één of twee stuks op voorraad neemt. Of je pakt enkel de meest populaire producten en houdt bij het overige assortiment een langere levertijd aan, al kan dat van invloed zijn op het aantal bestellingen. Een veelgezien iets is bijvoorbeeld ook een eigen voorraad in een extra kamer of op zolder. Zo kun je jouw webwinkel zelf beheren zonder dat je daar al teveel voor moet inleveren. Alles in eigen hand hebben is dan ook een groot voordeel. Een nadeel is de investering, je zal de producten eerst zelf moeten bestellen en betalen voordat je eraan verdient.

Dropshipping
Met dropshipping stuurt de leverancier jouw bestellingen direct naar de klant. Dit is voor veel webwinkeliers een uitstekende manier om te beginnen. Wel is het een nadeel dat alles buiten jou omgaat; je hebt geen invloed op de kwaliteit van de verzendingen, en ook kan de levertijd nog wel eens anders zijn dan aangegeven. Groot voordeel: geen investeringen vooraf. Pas wanneer de klant betaalt, betaal jij de leverancier.

Zo is er voor beide methoden iets te zeggen. Dropshipping kan een prima manier zijn om te beginnen, later kun je dan wellicht doorgroeien naar een eigen voorraad om alles in je eigen beheer te krijgen.

Voor- en nadelen van dropshipping vanuit het buitenland

Eén van de eerste vragen die je moet beantwoorden bij het starten van een webshop is welke producten je gaat verkopen en hoe je die producten bij de klanten thuis krijgt. Je zal daarbij de keuze moeten maken tussen een eigen voorraad of dropshipping, waarbij de leverancier de bestelling direct naar jouw klant stuurt. Er zijn ook talloze groothandels in het buitenland die dropshipping aanbieden, wat zijn de voor- en nadelen?

Voordelen
Een groot voordeel ten opzichte van Nederlandse dropshippers kan de prijs zijn. Prijzen voor bepaalde productgroepen (denk aan electronica, gadgets etc.) kunnen veel lager liggen. Wel moet je hierbij rekening houden met het invoeren van producten, wat kan betekenen dat je een bedrag per product aan de douane moet betalen. Daarnaast heb je veel meer opties als je in het buitenland gaat kijken. Voor een specifiek product zal je in Nederland een handvol geschikte leveranciers vinden, terwijl er wereldwijd honderden zullen zijn. Ook kun je door de ruime keuze aan leveranciers een breed assortiment opzetten, je kunt immers zoveel producten aanbieden als dat je zelf wilt.

Nadelen
Er zijn helaas ook een aantal nadelen. Ten eerste ga je producten importeren, wat ervoor zorgt dat er andere regels gelden met betrekking tot belasting en douane (waar je dus voor onverwachte kosten kan komen te staan). Het is verstandig dit goed uit te zoeken! Daarnaast zijn de levertijden langer – klanten moet langer wachten op hun bestelling, iets dat ze liever niet doen. Ook is het moeilijker om producten terug te sturen als ze defect zijn of niet naar wens zijn, de retourprocedure zal via jou moeten lopen en dit zal tijd en kosten (buitenlandse zendingen!) met zich meebrengen. Als laatste puntje nog even de communicatie. In een ‘vreemd’ land kan de communicatie heel anders zijn dan we hier gewend zijn, wat ervoor kan zorgen dat er irritaties ontstaan.

Al met al is het dus goed om ruim te onderzoeken of dropshipping vanuit het buitenland een optie voor je is. Praat eens met mensen die er ervaring mee hebben om dit uit te vinden!