Verzendkosten berekenen in je webshop

Verzendkosten berekenen webshopAls webwinkelier heb je te maken met verzendkosten. Er zijn verschillende manieren om deze kosten bij de klant in rekening te brengen. Je kunt natuurlijk heel eenvoudig de kosten voor de verzending één op één doorberekenen aan de klant. Je zou ook met vaste verzendkosten kunnen werken. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat een vast tarief de verkoop stimuleert dus dit is zeker de overweging waard. Bij het bepalen van de verzendkosten dien je met een aantal zaken rekening te houden:

Btw over verzendkosten

De berekening van btw over verzendkosten is een verhaal apart. De postzegels die je koopt zijn vrijgesteld van btw. Je betaalt hierover dus geen btw. Dit komt omdat PostNL door de overheid is vrijgesteld van btw-heffing op een aantal diensten die zij leveren waaronder het verzenden van brief- en pakketpost. Jij als startende ondernemer bent echter btw-plichtig en dus verplicht over het totaalbedrag van de geleverde goederen btw in rekening te brengen. Het totaalbedrag is inclusief verzendkosten, eventuele toeslag voor een betaalmethode en/of adminstratiekosten. Om het nog makkelijker te maken is het btw-tarief niet vast maar afhankelijk van het tarief dat van toepassing is op de artikelen die worden verkocht. Verkoop je artikelen waarop het btw-tarief van 6% van toepassing is dan dien je ook 6% aan btw over de verzendkosten in rekening te brengen. Verkoop je artikelen waarop het hoge btw-tarief van 21% van toepassing is dan moet je ook 21% aan btw over de verzendkosten in rekening brengen. Verkoop je zowel artikelen met 6% als met 21% btw-tarief dan moet je bij een bestelling waarin beide soorten producten zijn besteld altijd het hoogste tarief over de verzendkosten berekenen, dus 21%.

Rekenvoorbeeld
Je verkoopt een artikel waarop het hoge BTW-tarief (21%) van toepassing is. Het artikel kan door de brievenbus en weegt 75 gram. Aan PostNL betaalt u € 2,19 aan verzendkosten (zie onderstaande tabel). Wil je deze kosten doorberekenen aan de klant dan dien je € 2,19 + 21% BTW in rekening te brengen: 2,19  x 1,21 = € 2,65. Je brengt dus niet € 2,19 maar € 2,65 in rekening.

Wat zijn de tarieven voor verzending van brievenbuspost? 

Voor brievenbuspost ben je afhankelijk van PostNL. De tarieven voor verzending binnen Nederland vind je in onderstaande tabel:

Gewicht Tarief
 0 - 20 gram € 0,83
20 - 50 gram  € 1,76 
50 - 100 gram  € 2,49 
100 - 250 gram  € 3,32 
250 - 2000 gram  € 4,15 

Wat zijn de tarieven voor verzending van pakketpost?

De tarieven voor pakketpost liggen niet vast. Afhankelijk van met welke verzender je werkt en hoeveel pakketten je verzendt geldt er een ander tarief. Zo betaal je bij PostNL standaard € 6,95 voor een pakket tot 10 kg en verzend je via Shops United een pakket tot 30 kg vanaf slechts € 4,50. Kijk bij Goedkoop pakketten verzenden voor een overzicht van de mogelijkheden. 

Vaste verzendkosten berekenen

Een vast verzendtarief wordt als zeer positief ervaren door klanten van webshops en dit stimuleert de verkoop. Dat is ook niet zo gek. Klant weten van tevoren precies wat ze moeten betalen en komen dus niet voor verrassingen te staan. Er is geen gouden regel voor het bepalen van vaste verzendkosten. Omdat je waarschijnlijk een deel van de kosten zult moeten verwerken in de productprijs is het juiste tarief afhankelijk van een heleboel factoren, zoals: wat is het gemiddelde gewicht van de producten? Uit hoeveel producten bestaat een gemiddelde bestelling? Verzend je meer brievenbuspost of pakketpost? Dit zijn allemaal vragen waar je als startende webwinkelier geen antwoord op hebt. Om toch tot een enigszins passend tarief te komen moet je een beetje rekenen.

Rekenvoorbeeld
Je verkoopt een artikel van  € 5,00 met een gewicht van 45 gram en je hanteert vaste verzendkosten van € 2,95. Dit artikel kan door een brievenbus, dus verzend je het met PostNL. Je betaalt dan € 1,76 voor de verzending en je krijgt € 2,95 minus 21% btw: 2,95 / 1,21 = 2,44. Je verdient dus € 0,68 op de verzendkosten. Verkoop je nu vier stuks van dit artikel in één bestelling dan betaal je € 3,32 en ontvang je € 2,44. Nu verlies je dus € 0,88 op de verzendkosten. Dit verlies gedeeld door het aantal artikelen = 0,88 / 4 = € 0,22. Je zou dus de productprijs met € 0,22 moeten verhogen om het verlies te compenseren. Als je verwacht meerdere losse exemplaren van dit artikel te verkopen dan hoef je niets te doen. Het verzendtarief van € 2,95 dekt tenslotte ruimschoots de kosten. Verwacht je nu dat dit artikel meer in combinatie met andere artikelen wordt verkocht dan zou je kunnen overwegen de verkoopprijs te verhogen om de verzendkosten te compenseren. In de praktijk zal je een beetje moeten experimenteren. Blijkt na enige tijd dat je toch niet uitkomt met het vaste verzendtarief dan kun je deze natuurtlijk altijd aanpassen. 

Experimenteren met gratis verzending in je webshop

De afgelopen jaren hebben we veel trends langs zien komen bij webshops. Sommige trends eindigen in een nieuwe standaard voor veel webwinkels, en anderen verdwijnen zo snel als dat ze kwamen. Een trend die nog steeds doorzet is bijvoorbeeld de gratis verzending waarmee veel webshops experimenten. Ook iets voor jouw webshop?

Belangrijk!

Bezoekers hechten veel waarde aan de verzending van hun bestelling. Het is belangrijk dat producten goed worden verpakt en dus onbeschadigd aankomen, bestelling moeten snel worden bezorgd, en ook de verzendkosten zijn van belang. Vooral bij bestellingen met een lage waarde staat het veel klanten tegen dat ze op dat moment relatief hoge verzendkosten moeten betalen.

Experimenteren

Het lijkt er dus op dat gratis verzending binnen jouw webshop een snelle manier is om het aantal orders (en daarmee dus de omzet) te verhogen. Het kan zeker geen kwaad om daar eens mee te experimenteren. Je kunt er voor kiezen om een periode te kiezen (een rustige periode bijvoorbeeld, de zomer?) waarin je gratis verzending aanbiedt. In die periode vergelijk je het aantal orders en de totale omzet met de voorgaande maanden om te zien of gratis verzending ook op jouw webshop een positieve invloed heeft. Een andere optie is om alleen loyale klanten te belonen met gratis verzending om zo herhaalaankopen te stimuleren. Heeft iemand een eerste bestelling geplaatst in jouw webshop? Stuur hem of haar een e-mail met een persoonlijke boodschap en daarbij een voucher voor gratis verzending bij een volgende bestelling. Ook daarmee kun je dus experimenteren met gratis verzending om meer omzet binnen te halen.

Dit zijn slechts twee verschillende mogelijkheden om dit in te zetten voor jouw webwinkel. Experimenteer en zie wat voor jou de beste oplossing is. Succes!