Verzendkosten berekenen in je webshop

Verzendkosten berekenen webshopAls webwinkelier heeft u te maken met verzendkosten. Er zijn verschillende manieren om deze kosten bij de klant in rekening te brengen. U kunt natuurlijk heel eenvoudig de kosten voor de verzending één op één doorberekenen aan de klant. U zou ook met vaste verzendkosten kunnen werken. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat een vast tarief de verkoop stimuleert dus dit is zeker de overweging waard. Bij het bepalen van de verzendkosten dient u met een aantal zak rekening te houden:

BTW over verzendkosten

De berekening van BTW over verzendkosten is een verhaal apart. De postzegels die u koopt zijn vrijgesteld van BTW. U betaalt hierover dus geen BTW. Dit komt omdat PostNL door de overheid is vrijgesteld van BTW-heffing op een aantal diensten die zij leveren waaronder het verzenden van brief- en pakketpost. U, als startende ondernemer bent echter BTW-plichtig en dus verplicht over het totaalbedrag van de geleverde goederen BTW in rekening te brengen. Het totaalbedrag is inclusief verzendkosten, eventuele toeslag voor een betaalmethode en / of adminstratiekosten. Om het nog makkelijker te maken is het BTW-tarief niet vast maar afhankelijk van het tarief dat van toepassing is op de artikelen die worden verkocht. Verkoopt u artikelen waarop het BTW-tarief van 6% van toepassing is dan dient u ook 6% aan BTW over uw verzendkosten in rekening te brengen. Verkoopt u artikelen waarop het hoge BTW-tarief van 21% van toepassing is dan dient u ook 21% aan BTW over de verzendkosten in rekening te brengen. Verkoopt u zowel artikelen met 6% als met 21% BTW-tarief dan dient u bij een bestelling waarin beide soorten producten zijn besteld altijd het hoogste tarief over de verzendkosten te bereken, dus 21%.

Rekenvoorbeeld
U verkoopt een artikel waarop het hoge BTW-tarief (21%) van toepassing is. Het artikel kan door de brievenbus en weegt 75 gram. Aan PostNL betaalt u € 2,19 aan verzendkosten (zie onderstaande tabel). Wilt u deze kosten doorberekenen aan de klant dan dient u € 2,19 + 21% BTW in rekening te brengen: 2,19  x 1,21 = € 2,65. U brengt dus niet € 2,19 maar € 2,65 in rekening.

Wat zijn de tarieven voor verzending van brievenbuspost? 

Voor brievenbuspost bent u afhankelijk van PostNL. De tarieven voor verzending binnen Nederland vindt u in onderstaande tabel:

Gewicht Tarief
 0 - 20 gram € 0,73
20 - 50 gram  € 1,46 
50 - 100 gram  € 2,19 
100 - 250 gram  € 2,92 
250 - 2 kilo  € 3,65 

Wat zijn de tarieven voor verzending van pakketpost?

De tarieven voor pakketpost liggen niet vast. Afhankelijk van met welke verzender u werkt en hoeveel pakketten u verzendt betaalt u een ander tarief. Zo betaalt u bij PostNL standaard € 6,95 voor een pakket tot 10 kg en verzend je via Shops United een pakket tot 30 kg vanaf slechts € 4,50 Kijk bij Goedkoop pakketten verzenden voor een overzicht van de mogelijkheden. 

Vaste verzendkosten berekenen

Een vast verzendtarief wordt als zeer positief ervaren door klanten van webshops en dit stimuleert de verkoop. Dat is ook niet zo gek. Klant weten van tevoren precies wat ze moeten betalen en komen dus niet voor verrassingen te staan. Er is geen gouden regel voor het bepalen van vaste verzendkosten. Omdat u waarschijnlijk een deel van de kosten zult moeten verwerken in de productprijs is het juiste tarief afhankelijk van een heleboel factoren, zoals: wat is het gemiddelde gewicht van de producten? Uit hoeveel producten bestaat een gemiddelde bestelling? Verzendt u meer per brievenbuspost of per pakketpost? Dit zijn allemaal vragen waar u als startende webwinkelier geen antwoord op hebt. Om toch tot een enigszins juist tarief te komen moet u een beetje rekenen.

Rekenvoorbeeld
U verkoopt een artikel van  € 5,00 met een gewicht van 45 gram en u hanteert vaste verzendkosten van € 1,95. Dit artikel kan door een brievenbus dus u verzendt het met PostNL. U betaalt dus € 1,46 voor de verzending en u krijgt € 1,95 minus 21% BTW: 1,95 / 1,21 = 1,61. U verdient dus € 0,15 op de verzendkosten. Verkoopt u nu vijf stuks van dit artikel dan betaalt u € 2,92 en ontvangt u € 1,61. Nu verliest u dus € 1,31 op de verzendkosten. Dit verlies gedeeld door het aantal artikelen = 1,31 / 5 = € 0,26. U zou dus de productprijs met € 0,26 moeten verhogen om het verlies te compenseren. Als u verwacht meerdere enkele exemplaren van dit artikel te verkopen dan hoeft u niets te doen. Het verzendtarief van € 1,95 dekt tenslotte ruimschoots de kosten. Verwacht u nu dat dit artikel meer in combinatie met andere artikelen wordt verkocht dan zou u kunnen overwegen de verkoopprijs te verhogen om de verzendkosten te compenseren. In de praktijk zult u moeten experimenteren. Blijkt na enige tijd dat u toch niet uitkomt met het vaste verzendtarief dan kunt u het natuurtlijk altijd aanpassen. 

Experimenteren met gratis verzending in je webshop

De afgelopen jaren hebben we veel trends langs zien komen bij webshops. Sommige trends eindigen in een nieuwe standaard voor veel webwinkels, en anderen verdwijnen zo snel als dat ze kwamen. Een trend die nog steeds doorzet is bijvoorbeeld de gratis verzending waarmee veel webshops experimenten. Ook iets voor jouw webshop?

Belangrijk!

Bezoekers hechten veel waarde aan de verzending van hun bestelling. Het is belangrijk dat producten goed worden verpakt en dus onbeschadigd aankomen, bestelling moeten snel worden bezorgd, en ook de verzendkosten zijn van belang. Vooral bij bestellingen met een lage waarde staat het veel klanten tegen dat ze op dat moment relatief hoge verzendkosten moeten betalen.

Experimenteren

Het lijkt er dus op dat gratis verzending binnen jouw webshop een snelle manier is om het aantal orders (en daarmee dus de omzet) te verhogen. Het kan zeker geen kwaad om daar eens mee te experimenteren. Je kunt er voor kiezen om een periode te kiezen (een rustige periode bijvoorbeeld, de zomer?) waarin je gratis verzending aanbiedt. In die periode vergelijk je het aantal orders en de totale omzet met de voorgaande maanden om te zien of gratis verzending ook op jouw webshop een positieve invloed heeft. Een andere optie is om alleen loyale klanten te belonen met gratis verzending om zo herhaalaankopen te stimuleren. Heeft iemand een eerste bestelling geplaatst in jouw webshop? Stuur hem of haar een e-mail met een persoonlijke boodschap en daarbij een voucher voor gratis verzending bij een volgende bestelling. Ook daarmee kun je dus experimenteren met gratis verzending om meer omzet binnen te halen.

Twee verschillende mogelijkheden om dit in te zetten voor jouw webwinkel. Experimenteer en zie wat voor jou de beste oplossing is. Succes!