Je webshop aansluiten bij een keurmerk

Keurmerken webshopsWanneer je een webshop gaat starten of net gestart bent wil je deze inrichten zodat de bezoeker erop kan vertrouwen dat een aankoop snel en juist geleverd wordt. Een manier om dat te doen is door je aan te sluiten bij een keurmerk. Zo op het eerste gezicht een goed idee, maar ook hier is het verstandig om eerst te overwegen wat een keurmerk jou kan opleveren. Het oudste keurmerk voor webshops is het in 2000 geïntroduceerde Thuiswinkel Waarborg van de vereniging Thuiswinkel.org, maar de laatste jaren zijn er in korte tijd veel nieuwe keurmerken bijgekomen. Dit ruime aanbod maakt het zowel voor consumenten als voor webwinkeliers moeilijk om te bepalen welke van deze keurmerken nu echt betrouwbaar zijn. Het kan dus erg lastig zijn om in te schatten welk keurmerk daadwerkelijk een toegevoegde waarde is voor jouw webshop. Wanneer je net begonnen bent wil je er immers vooral voor zorgen dat je een hoge mate van betrouwbaarheid uitstraalt. Hieronder lichten we een aantal zaken uit die belangrijk zijn om in je overweging mee te nemen.

Aanbod en toelating

Zoals eerder beschreven is er een ruim aanbod van webshopkeurmerken. Het verschil tussen de keurmerken zit vaak in de manier waarop het keurmerk verkregen kan worden. Zo zijn er keurmerken waar je je bijna alleen maar voor hoeft in te schrijven, maar ook keurmerken waarbij je webshop eerst aan een strenge controle wordt onderworpen voordat je wordt toegelaten. Natuurlijk kun je kiezen voor de weg van de minste weerstand, maar de vraag die je dan kunt stellen is of je dan een keurmerk toont die je klanten een vertrouwd gevoel geeft. Daarnaast weet je meteen dat je een goeie webshop hebt neergezet als je door zo'n controle komt. Zo weet je dat je in zee gaat met een partij waar zowel jij als je klanten van op aan kunnen.

Kosten

Als startende webwinkelier zal je ook rekening moeten houden met de kosten die komen kijken bij het gebruik van een keurmerk. De meeste vragen een jaarlijkse bijdrage die uiteen kan lopen van iets meer dan honderd tot ruim duizend euro. Ook zijn er keurmerkverstrekkers die werken met een bijdrage gebaseerd op je omzet: hoe groter je webshop, des te meer je betaalt. Al met al zijn de kosten van een keurmerk een niet onbelangrijk deel van de beslissing: zal je gekozen keurmerk zorgen voor meer bestellingen, en zal de investering zich zo terugbetalen?

Voorzieningen voor leden

Bijna alle keurmerken bieden hun leden extra voorzieningen aan. Deze kunnen variëren van koppelingen met klantreviewsystemen en SEO-advies tot aan bemiddeling in geschillen en juridische bijstand. Het loont dan ook de moeite om na te gaan welke extra's een keurmerk biedt en hoe vaak je denkt hiervan gebruik te gaan maken. Misschien kan het zijn dat je lidmaatschap zichzelf zo snel terug zal verdienen.

Betrouwbaarheid creëren zonder keurmerk

Denk je dat een keurmerk weinig waarde voor jouw webshop zal hebben of vind je de kosten te hoog, dan zijn er ook dingen die je zelf kunt doen om je shop betrouwbaarder te maken: 

  • Plaats reviews van klanten op je webshop, of die nu positief of negatief zijn;
  • Omschrijf de producten die je verkoopt zo volledig mogelijk;
  • Zorg dat je teksten foutloos zijn qua spelling en grammatica;
  • Wees zorgvuldig met het ontwerp van je webshop;
  • Gebruik afbeeldingen van goede kwaliteit;
  • Geef je klanten de mogelijkheid om de bestelling af te halen;
  • Gebruik een over ons-pagina waarop je jezelf en je bedrijf aan de bezoeker voorstelt.