Je webshop aansluiten bij een keurmerk

Keurmerken webshopsWanneer je een webshop gaat starten of net gestart hebt, wil je deze inrichten zodat de bezoeker er vertrouwen in heeft dat een aankoop snel en juist geleverd wordt. Een manier om dat te doen is je aan te sluiten bij een keurmerk, doen of niet?

Er zijn in Nederland veel keurmerken voor webshops, sommigen daarvan bestaan al jaren en anderen nog maar kort. Daar zit ook direct het probleem; door het ruime aanbod is het lastig om te zien welk keurmerk daadwerkelijk een toegevoegde waarde kan zijn voor jouw webshop. Ga je een webshop maken of ben je net gestart, dan ben je op zoek naar middelen waarmee je betrouwbaarheid kunt uitstralen. Het is dus goed om duidelijkheid te krijgen voor jezelf.

Aanbod

Zoals gezegd is er een ruim aanbod. Het verschil tussen de keurmerken zit vaak in de manier waarop het keurmerk verkregen kan worden. Zo heeft het Thuiswinkel Keurmerk bepaalde eisen waaraan een webwinkel moet voldoen, en zal een ander keurmerk minder strenge eisen hebben. Het nadeel van een optie waar je vrijwel altijd wordt toegelaten is dat de consument er ook minder waarde aan hecht.

Kosten

Als startende webshop zal je ook rekening moeten houden met de kosten die komen kijken bij een keurmerk. Er zijn partijen die naast een vaste vergoeding ook nog een percentage van de omzet vragen, anderen vragen enkel een eenmalige betaling per jaar. Deze kosten zal je moeten afwegen tegen de toegevoegde waarde voor jouw shop.

Levert het keurmerk een toegevoegde waarde op?

Als je dat gevoel niet hebt of de kosten niet wilt hebben, kun je zelf ook meer betrouwbaarheid creëren; plaats reviews van klanten op je winkel, zorg dat de teksten geen fouten bevatten, besteed aandacht aan het ontwerp en je productfoto’s etc.

  • Thuisinwkel.org
  • Webwinkelkeur
  • Consuwijzer
  • Overig