Webshop software kiezen Goedkoop pakketten versturen webshop met iDEAL

Een webshop beginnen

Zit je erover te denken om als zelfstandige om de slag te gaan, en wil je een webshop gaan beginnen? Dan kan het lijken alsof er veel op je af komt, maar het is minder moeilijk dan het lijkt. Op deze website vind je alles wat je moet weten als nieuwe webwinkelier. Zo kun je zorgeloos aan de slag!

Productkeuze

Productkeuze

Als eerste maak je een keuze voor een product. Het beste is als je als je al bekend bent met wat je gaat verkopen. Zo is het een stuk makkelijker om je klanten te interesseren. Ook is het belangrijk om te bedenken op welke markt je je wilt richten: een kleine maar bijzondere (de nichemarkt) of een brede en algemene doelgroep (de hoofdmarkt). Beiden vragen om een andere strategie: op de hoofdmarkt moet je je vooral onderscheiden van de concurrentie, op de nichemarkt moet je vooral je beoogde doelgroep goed zien te vinden.

Ook moet je kijken hoeveel je wil investeren in je webshop: een webshop die zich richt op de hoofdmarkt heeft vaak meer opstartkosten. Dit heeft ermee te maken dat je een populair product vaak breder moet inkopen om aan de vraag te kunnen voldoen.

Webshopsoftware

Webshopsoftware

Webwinkelsoftware is tegenwoordig erg gebruiksvriendelijk en heel betaalbaar. Via een kant-en-klaar online softwarepakket zoals Shoppagina kun je zelfs zonder technische kennis in een handomdraai een webshop beginnen.  Belangrijk is of de webshopsoftware van jouw keuze je goed ligt, of de ontwerpkeuzes bij je idee passen en of de koppelingen die je wil gaan gebruiken aanwezig zijn. Zo krijg je snel een fraaie webshop die helemaal bij je wensen past!

Oprichten van je bedrijf

Oprichten van je bedrijfEen inschrijving bij de Kamer van Koophandel is verplicht als je met je webshop winst gaat maken. Om je in te kunnen schrijven heb je een bedrijfsnaam nodig. Vooraf is het handig om eerst te kijken of je bedrijfsnaam al in gebruik is. Dit kun je checken op de website van de KvK. Gekoppeld aan je bedrijfsnaam wil je natuurlijk ook een domeinnaam die past bij hoe je webshop heet en wat je verkoopt. Kijk ook bij de SIDN of die naam niet al door een ander bedrijf is geregistreerd.

Nadat je bent ingeschreven ontvang je van de KvK een bewijs van inschrijving en je btw-nummer, die je kunt gebruiken om een zakelijke bankrekening te openen. Een zakelijke bankrekening is een voorwaarde om betalingen met iDeal te kunnen ontvangen.

Ook kun je nu starten met de boekhouding. Dit kun je in het begin allemaal zelf doen, maar als je webshop wat groter wordt scheelt een online boekhoudprogramma je een hoop tijd en zorgen!

Levering en opslag

Levering en opslag

Een andere belangrijke vraag is hoe je je artikelen zal opslaan en hoe je ze bij de klant krijgt. Kortom: alles dat met logistiek te maken heeft. Het antwoord is voor iedere webwinkelier anders, veel hangt af van jouw specifieke situatie. Heb je een kleine webshop met een paar producten, dan heb je met een voorraadkast of een schuur meestal genoeg opslag. Maar voor een grotere webshop met een breed assortiment moet je vaak gaan denken aan bijvoorbeeld bedrijfsruimte. Dit brengt veel extra kosten met zich mee.

Ook loont het de moeite om na te denken over de leveringsmethodes die je aan wilt gaan bieden. Levering aan huis brengt immers verzendkosten met zich mee, die in eerste instantie worden berekend aan jou als verzender. Vaak worden deze door webwinkeliers doorberekend aan de klant. Ook krijgen klanten soms de gelegenheid om de bestelling op te halen, zodat er geen verzendkosten betaald hoeven te worden. Verder zijn er ook online verzendplatforms: hier kun je je bij aanmelden om de kosten lager te houden.

Het zal een enkele keer voorkomen dat een klant iets wil retourneren. Het is een goed idee om al te weten hoe je met retourzendingen omgaat. Dit omdat er een aantal spelregels zijn: zo moet je altijd het volledige bedrag teruggeven inclusief verzendkosten. De kosten voor de retourzending zelf zijn wel voor rekening van de klant, maar je mag natuurlijk altijd aanbieden om deze kosten over te nemen.

Marketing

Marketing

Er zijn behalve het soort markt meer factoren die belangrijk zijn in je marketingstrategie. Hier kun je denken aan geslacht, leeftijd en burgerlijke staat. Daarom is het goed om te schetsen hoe jouw typische klant eruit zal zien.

Marketing kan zowel online als offline. Bij online marketing kun je denken aan bloggen, adverteren, het doorplaatsen van je producten en social media. Hier zal voor jou als webwinkelier een groot deel van je promotie plaatsvinden.

Offline marketing is zelfs in de huidige tijd niet minder belangrijk. Je kunt adverteren in de vorm van flyers maar bijvoorbeeld ook in kranten en tijdschriften. Maar veel potentiële klanten hechten nog steeds aan een persoonlijke benadering. Je kunt hier denken aan de sneeuwbalmethode: een klant die tevreden is over jouw service zal reclame maken bij familie en vrienden.

Belastingen

Belastingen

De ontvangst van een btw-nummer betekent dat je geregistreerd staat als ondernemer bij de Belastingdienst. Btw staat voor belasting toegevoegde waarde en wordt ook wel de omzetbelasting genoemd. Deze belasting wordt geheven over de totale verkoopprijs van je product min de eventuele inkoopprijs.

Goederen en diensten hebben in Nederland verschillende btw-tarieven. De belangrijkste hiervan zijn het 6- en 21-procentstarief. Het is verstandig om voordat je begint met verkopen na te gaan welk btw-tarief op jouw artikelen van toepassing is. Je wil immers niet teveel, maar ook zeker niet te weinig afdragen.

Omzetbelasting moet je standaard ieder kwartaal aangeven bij de Belastingdienst. Je kunt er ook voor kiezen om dit maandelijks of jaarlijks te doen. Let er altijd op dat je dit op tijd doet, anders kan de Belastingdienst een boete uitschrijven.

Na afloop van ieder jaar doe je ook aangifte inkomstenbelasting. Deze is uitgebreider dan de aangifte voor werknemers, omdat de Belastingdienst ook informatie vraagt over bijvoorbeeld bedrijfseigendommen en het aantal uren die je aan je webshop hebt besteed. Met deze extra informatie bepalen ze of je in aanmerking komt voor een aantal voordeelregelingen.

Wetgeving

Behalve een inschrijving bij de KvK zijn er nog een aantal andere wettelijke bepalingen waar je je als webshophouder aan moet houden. Zo moet je bedrijfsinformatie makkelijk te vinden zijn op je site, en moet je de producten die je verkoopt zo gedetailleerd mogelijk omschrijven. Het hanteren van algemene voorwaarden is niet verplicht, maar dit wordt wel geadviseerd. Zo heb je iets om op terug te vallen als jij en de klant er samen niet uitkomen.

Bij betalingen moeten extra kosten zoals verzendkosten en toeslagen voor online betalen altijd duidelijk vermeld staan. Dit geldt ook voor de btw. Als de klant de bestelling heeft afgerond heb je in principe 30 dagen de tijd om deze bij je klant te krijgen. Maar wanneer je adverteert met een kortere levertijd moet je deze natuurlijk wel waar kunnen maken. Alleen wanneer je kunt aantonen dat eventuele vertraging niet jouw schuld is geldt er een uitzondering.

Wanneer de klant de bestelling binnen heeft krijgt hij of zij een bedenktijd van 14 dagen. Binnen die 14 dagen mag je klant een bestelling altijd zonder opgaaf van reden deels of geheel retour sturen en moet je het aankoopbedrag terugstorten.

Dit zogenaamde herroepingsrecht geldt voor de meeste soorten producten zonder meer. Er zijn wel een aantal soorten producten waarvoor de bedenktijd niet geldt. Hieronder vallen bijvoorbeeld voedingsmiddelen die kunnen bederven, maar ook producten die je precies op maat voor de klant hebt gemaakt. Bijvoorbeeld een T-shirt met opdruk of een op verzoek ontworpen illustratie. Maar ook hotelovernachtingen en georganiseerde reizen kennen geen herroepingsrecht.

Voor hygiëneproducten maar ook cd’s en dvd’s geldt dat wanneer deze verzegeld verstuurd zijn de bedenktijd komt te vervallen wanneer een klant de verzegeling verbreekt. Als je digitale producten in je webshop hebt die de klant moet downloaden, dan kun je ervoor kiezen om de bedenktijd te laten vervallen. Dit moet je wel van tevoren aan de klant aangeven.