Goede productomschrijvingen

Goede productomschrijvingenUnieke productteksten leveren een cruciale bijdrage aan de vindbaarheid van uw webshop. Tevens kan een goede verkooptekst de klant overhalen over te gaan tot het plaatsen van een bestelling en zo direct leiden tot conversie. Het schrijven van een verkooptekst kan lastig zijn. Zeker bij het plaatsen van meerdere producten wil de inspiratie nog wel eens uitblijven. Daarom helpen we u op weg met een handig stappenplan en een aantal tips.

Een goede productomschrijving in vijf stappen

Stap 1: De feiten.

Noteer voor u zelf de specificaties van het product. Als voorbeeld nemen we een USB-stick. De specificaties zijn als volgt.

Merk & type: SanDisk Cruzer Switch
Geheugencapaciteit:  32 GB
Aansluiting: USB 2.0
Afmetingen (l x b x h): 20 x 45 x 7 mm

Stap 2: Noteer uiterlijke kenmerken

Hoe ziet het product eruit. De USB-stick uit het voorbeeld is rood met zwart, heeft een strak, stijlvol design en is voorzien van een handig sluitmechanisme (flip top) waardoor de usb-stekker beschermd wordt tegen stof en zand. En er is een oogje om de stick aan een sleutelbos te bevestigen. Zo hebben we al een goed uitgangspunt voor een beschrijvende verkooptekst.

Stap 3: Overige informatie?

Zijn er nog andere eigenschappen of accessoires (usp’s) die het vermelden waard zijn? Bij deze specifieke USB-stick krijgt de klant een programma geleverd waarmee een beveiligde map op de stick kan worden aangemaakt. Daarmee is de data dus goed beveiligd wat handig kan zijn in het geval van verlies of diefstal.

Stap 4: Keywords

Noteer de zoekwoorden (keywords) die van belang zijn voor dit product. In dit geval zouden we kunnen denken aan ‘USB-stick, back-up, SanDisk, beveiligd, 32 GB’. De woorden moeten we in de tekst vermelden.

Stap 5: Vertel in plaats van beschrijf

Stel u had geen webshop maar een fysieke winkel. Hoe zou u een bezoeker overhalen een bepaald product aan te schaffen? Zou u een rijtje specificaties opsommen of zou u er een mooi verhaal van maken waarin u de specificaties aanstipt? Het antwoord ligt voor de hand. We hebben nu genoeg informatie verzameld om een goede tekst te schrijven. Stel u een klant voor en schrijf nu in uw eigen woorden op hoe u deze klant deze stick zou aanbevelen.

Bijvoorbeeld:
De stijlvolle SanDisk Cruzer Switch USB-stick beschikt over maar liefst 32 GB geheugen. Het nieuwe beschermkapje met handig sluitmechanisme zorgt ervoor dat de USB-stekker in je tas of broekzak beschermd is tegen stof en zand. Tevens is er gedacht aan een oogje om hem aan je sleutelbos te bevestigen. Zo neem je deze compacte USB-stick overal mee naartoe. Met de gratis bijgeleverde SanDisk SecureAcces software kun je bovendien je foto’s, muziek en andere persoonlijke bestanden beveiligen met een wachtwoord. Het was nog nooit zo makkelijk een veilige back-up te maken van je bestanden en deze te delen met vrienden en familie.


Een aantal handige trucjes voor het schijven van een pakkende tekst:

  • Vervang de algemene term door het merk & type: dus niet ‘USB-stick’ maar ‘SanDisk Cruzer Switch USB-stick’. Zo vergroot u ook de kans dat iemand die specifiek op zoek is naar dit type op uw website uitkomt;
  • Gebruik de drie magische woorden: Je, nieuw en gratis;
  • Maak het begrijpelijk: dus niet ‘data’ maar ‘foto’s, muziek en andere bestanden’;
  • Gebruik positieve bijvoeglijke naamwoorden: ‘stijlvolle, nieuwe, handig, gratis’
  • Houdt het kort en bondig. Lange teksten schrikken af en schieten hun doel voorbij.
  • Noem nooit negatieve kenmerken. Ook niet in ontkennende zin. Dus niet ‘niet moeilijk’ maar ‘makkelijk’. Dit werkt hetzelfde als ‘denk niet aan een roze olifant’. U denkt nu aan een roze olifant. Dus wanneer een tekst negatief geladen woorden bevat, ook al is het in de ontkennende vorm als ‘niet moeilijk’ wordt er toch een negatieve indruk gewekt bij de lezer.

U kunt natuurlijk altijd afsluiten met een puntsgewijze opsomming van de specificaties.

 3 woorden die wonderen doen in je productbeschrijving

De producten op je webwinkel zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van de website. Op basis van de informatie en afbeeldingen maken de bezoekers een beslissing om een product wel of niet aan te schaffen. Om de beschrijvingen van je producten nog beter te maken, hebben we hierbij 3 woorden die zich hebben bewezen als beslissend.

Voordat we verder gaan willen we even benadrukken dat onderstaande uiteraard geen garantie is voor succes. Wel is het zo dat het gebruik van deze woorden voor mooie resultaten hebben gezorgd tijdens verschillende onderzoeken en experimenten. Probeer er dus zelf ook mee te experimenteren, en kom erachter of ze ook voor jouw webshop geschikt zijn.

Jouw

Woorden als ‘jouw’ of ‘je’ (of natuurlijk de formele ‘uw’ vorm) zorgen ervoor dat de bezoeker zich aangesproken voelt. Mensen willen graag dat de webwinkel tegen hen praat, in plaats van een neutrale toon aan te slaan. Een voorbeeld: ‘Met dit apparaat zet je de beste kopjes koffie, jouw ochtend zal vanaf nu nog aangenamer zijn’ klinkt een stuk persoonlijker dan ‘Dit apparaat maakt de beste kopjes koffie, de ochtend zal vanaf nu nog aangenamer zijn’.

Nieuw

Mensen zijn altijd op zoek naar de nieuwste snufjes. Producten met de nieuwste technologieën krijgen voorrang wanneer we een beslissing maken. Het woord ‘nieuw’ is dus goed om te gebruiken – bijvoorbeeld om nieuwe mogelijkheden van een product te beschrijven. Ook een categorie met nieuwe producten werkt natuurlijk prima.

Gratis

Het woord ‘gratis’ is bij iedereen wel bekend als een term waarmee je kunt scoren, maar we willen hem toch even vermelden. Consumenten zijn gevoelig voor gratis samples bij een product, gratis verzending, gratis meer inhoud voor dezelfde prijs etc. Probeer dit dus ook in je webwinkel te verwerken, en vermeldt eventuele acties duidelijk op de homepage.

Productomschrijvingen als marketingtool

Dat de productteksten erg belangrijk zijn voor je webshop staat buiten kijf, maar hoe schrijf je die precies? Naast de opmaak is de stijl van schrijven is ook belangrijk. Gebruik je de teksten als marketingtool of wil je de bezoekers informeren?

Je kunt het assortiment van een webshop nog zo goed op orde hebben, zonder goede beschrijvingen bij de producten blijft het aantal orders lager dan je zou willen. Dat kan anders! Wel is het belangrijk om vooraf goed te weten hoe je de teksten gaat inrichten.

Marketingtool

Op veel webshops zien we tegenwoordig niet veel informatie meer staan over een product, de teksten zijn vooral een marketingtool geworden. Dat betekent dat de teksten gaan over de grote voordelen van het product voor de koper, zodat ze tot een aankoop over zullen gaan. Uiteraard is dit zeker een manier om te doen, vooral bij webshops met veel concurrentie is er soms net iets meer nodig om de bezoeker te overtuigen. Zorg er wel voor dat de nodige specificaties van het product aanwezig zijn.

Informeren

Een andere manier om de teksten bij de producten in te richten is door te informeren. Dat betekent dat de teksten in eerste instantie niet bedoeld zijn om het product te verkopen, maar om de bezoeker zoveel mogelijk te informeren over het product zelf. Doordat deze alle informatie tot zich kan nemen, zal de bezoeker vanzelf over gaan tot een aankoop. Hierbij moet je denken aan de verschillende details van een product, uitgebreide specificaties, mogelijke reviews die je als webshop zelf hebt uitgevoerd, informatie over het ontwerp en de mogelijkheden etc.

Je kunt de productteksten dus op meerdere manieren opschrijven. Bedenk vooraf welke voor jouw webshop het beste zal werken, zo kun je alle producten op eenzelfde manier beschrijven – dat zal de ervaring voor de bezoeker alleen maar beter maken!

Schrijven voor zoekmachines of voor bezoekers: vind de juiste balans

Een belangrijk onderdeel van je webshop zijn de beschrijvingen van je producten. Ze zorgen ervoor dat de bezoeker een keuze kan maken uit het aanbod van de shop. Maar hoe schrijf je een goede beschrijving?

Zoekmachines

Zoekmachines (oftewel Google, en een klein beetje Bing) lezen de productbeschrijvingen van je webshop ook, en geven je site op basis daarvan een waardering. De positie in de zoekresultaten is dus voor een gedeelte afhankelijk van de productbeschrijvingen. Het is dus belangrijk om in de beschrijvingen bepaalde woorden terug te laten komen. Voorbeeld: heb je een webshop met horloges, laat dan de woorden ‘horloge’ en ‘horloge kopen’ terugkomen in je teksten.

Bezoekers

Voor bezoekers is het weer een ander verhaal. Zij zitten niet te wachten op verhalen vol steekwoorden; zij willen lezen hoe het product eruit ziet en wat het doet. Beschrijf dat dus, en probeer je enthousiasme voor je producten door te vertalen in je beschrijvingen – de bezoeker zal dat meekrijgen! Zorg daarnaast in je productbeschrijvingen voor duidelijke specificaties, de lezer zal alles over het product willen weten. Sommige details lijken onbelangrijk maar voor de kritische bezoeker (en die komen ook langs) is het wel degelijk interessant.

Balans vinden

Bij het schrijven van de productteksten voor jou webshop zijn dus twee elementen erg belangrijk: zoekmachines en bezoekers. Ze hebben beide een andere behoefte, daar zul je dus een balans in moeten vinden. Schrijf in eerste instantie voor je bezoeker, die zal uiteindelijk het product moeten gaan kopen. Nadat de beschrijving klaar is kun je altijd nog aanpassingen doen die de tekst ‘interessanter’ maakt voor zoekmachines.

Nog een laatste tip: vind je het niet leuk om de teksten te schrijven? Probeer het dan niet af te raffelen, daar is het simpelweg te belangrijk voor. Zoek dan iemand die je daarbij kan helpen.