Foto's maken van producten

Goede productfoto's makenEen belangrijk onderdeel van je webshop zijn de afbeeldingen van de producten. Je kunt er een klant mee winnen als ze goed zijn, maar ook gemakkelijk een klant mee verliezen als ze niet voldoen. Productafbeeldingen kun je op verschillende manieren verzamelen. Je kunt ze verkrijgen van de leverancier of fabrikant; een methode die door veel webshops gebruikt wordt. Het voordeel daarvan is dat het makkelijk is, je krijgt de afbeelding kant-en-klaar aangeleverd en kunt ze direct online plaatsen. Nadeel kan bijvoorbeeld zijn dat de afbeeldingen geen hoge resolutie hebben (en klanten dus niet goed kunnen inzoomen) en dat je zelf geen controle hebt over hoe de afbeeldingen eruit komen te zien. Een ander nadeel is dat deze afbeeldingen waarschijnlijk al op andere plaatsen op internet voorkomen en ze dus niet onderscheidend zijn. Een oplossing is om zelf de productfotografie te gaan doen. Het is een investering, maar je hebt volledige controle over je afbeeldingen en kunt ze in een hoge resolutie maken. In odnerstaande drie artikelen helpen wij u op weg uw eigen productfoto's te maken:

Tips voor het slim plaatsen van productfoto's

Foto's zijn niet alleen belangrijk voor de uitstraling van uw webshop, maar kunnen ook bijdragen aan de vindbaarheid en conversie. Daarom geven wij u vier tips ter optimalisering van de productfoto´s.

Bestandsnamen en SEO

Wanneer u productfoto's gaat plaatsen is het verstandig de namen van de bestanden na te gaan en eventueel te veranderen. De spiderbots van Google kijken namelijk ook naar de bestandsnamen van foto's en deze kunnen dus bijdragen aan de vindbaarheid van uw webshop. Wanneer u zelf foto's maakt met een digitale camera worden de bestanden door de camera automatisch voorzien van een naam. Doorgaans een combinatie van letters en cijfers (bijvoorbeeld 'IMG0012.jpg'). Ook foto's die u van een leverancier krijgt aangeleverd zijn mogelijk genummerd of voorzien van een productcode in plaats van een beschrijvende naam. Hernoem de bestanden en verwerk de productnaam en eventuele keywords in de bestandsnaam. Pas er wel voor op dat de bestandsnaam niet te lang wordt en gebruik tevens koppeltekens (–) in plaats van spaties.

Meerdere invalshoeken per product

Een van de nadelen van een webshop ten opzichte van een fysieke winkel is dat de klant het product niet van alle kanten kan bekijken. Dit kunt u compenseren door een product vanuit verschillende hoeken te fotograferen. Verwerk het gebruikte gezichtspunt in de bestandsnaam zodat ook Google deze informatie kan oppikken.

De juiste afmeting

De juiste afmeting van een foto is afhankelijk van een aantal factoren. Wanneer u productfoto's uploadt naar uw webshop worden deze vaak automatisch omgezet en opgeslagen in verschillende formaten. Gebruik vooral geen foto´s die kleiner zijn dan het kleinste formaat (190 breed bij 143 pixels hoog). Het systeem wordt dan gedwongen de foto op te rekken en dat leidt altijd tot lelijk resultaten. 

Programma's

Er zijn een aantal programma's in omloop voor het bewerken van foto's. De bekendste is natuurlijk Photoshop van Adobe. Dit is een zeer uitgebreid programma maar ook bijzonder prijzig. Wanneer u af en toe het formaat van plaatjes wilt wijzigen en andere kleine bewerkingen wilt uitvoeren zijn er tal van goedkopere en gratis oplossingen. Bijvoorbeeld Paint.net. Dit is een behoorlijk uitgebreid en gebruiksvriendelijk programma en bovenal gratis. De meer professionele gebruiker zou eens kunnen kijken naar het programma GIMP. Dit is een open source en dus gratis programma. Er is wel enige professionele kennis om er makkelijk mee te kunnen werken.