Filmpjes maken van producten

Productfilmpjes makenFilmpjes zijn een leuke en zeer effectieve manier om uw webshop te promoten. Zoals deze infographic ook aantoont leiden productfilmpjes niet alleen tot meer aankopen (conversie) maar zorgen ze er bijvoorbeeld ook voor dat de retouren met de helft worden verminderd. Bovendien dragen ze bij aan de vindbaarheid van uw webshop. Wellicht denkt u dat het lastig is om filmpjes te produceren of bent u cameraschuw. Daarom helpen we u op weg met een aantal tips voor het maken van productfilmpjes.

Houd het simpel: toon het product

De makkelijkste manier om een filmpje te maken is door simpelweg een product te tonen. Richt de camera op uw handen en laat zien wat een bepaald product kan, hoe het open en dicht,  aan en uit gaat, etc. Laat het van alle kanten zien. U kunt toelichten wat u doet maar u zou in veel gevallen kunnen volstaan met enkel de beelden. Zet er een leuk muziekje onder en klaar. Het filmpje kunt u vervolgens uploaden naar YouTube en op uw webshop plaatsen.

Werkwijze en benodigdheden

U kunt een dure digitale videocamera aanschaffen maar dat is eigenlijk niet nodig. Vrijwel iedere digitale camera is voorzien van een redelijke videofunctie. U kunt natuurlijk ook uw telefoon of webcam gebruiken. Vervolgens zet u het filmpje op uw computer en kunt u het bewerken in een film-editor. Er zijn tal van gratis programma’s die u hiervoor kunt gebruiken maar nog makkelijker is de online editor van YouTube.  U kunt daarin video’s samenvoegen, muziek en tekst toevoegen en het resultaat direct publiceren op YouTube.

Tips voor het maken van een aantrekkelijk filmpje

  • Belichting: om een aantrekkelijk filmpje te maken is de belichting heel belangrijk. U kunt het beste daglicht (niet de volle zon) gebruiken.
     
  • Achtergrond: let erop dat u een rustige achtergrond kiest zodat de kijker niet wordt afgeleid van wat u toont. Tevens staat het professioneler wanneer er een rustige, effen achtergrond te zien is in plaats van een rommelige huiskamer. U kunt bijvoorbeeld een witte wand of vloer als achtergrond gebruiken. Met een paar grote vellen wit of gekleurd karton kunt u ook zelf een mooie achtergrond creëren.
     
  • Muziek: u kunt natuurlijk niet zomaar een bekend liedje onder uw film plaatsen. Muziek is auteursrechelijk beschermd en mag u zeker niet zomaar gebruiken voor commerciële doeleinden. Gelukkig zijn er een aantal websites die rechtenvrije muziek bieden zoals Free Stock Music.  

Filmpjes en seo

De bijdrage die YouTube kan leveren aan de vindbaarheid is enorm. Google doorzoekt uiteraard ook YouTube wanneer men een zoekopdracht opgeeft. Wanneer men nu op het specifieke product zoekt komt uw filmpje op YouTube wellicht hoger in de resultaten dan uw webshop. YouTube is tenslotte een website met een extreem hoge page rank. U kunt vervolgens in de tekst bij het filmpje linken naar uw webshop en zo genereert u meer traffic naar uw webshop.

Viraal

De filmpjes die u produceert kunt u vervolgens op verschillende manieren inzetten ter promotie van uw webshop. U kunt ze delen via andere videosites (bijvoorbeeld vimeo) en u kunt ze natuurlijk ook op uw Facebookpagina plaatsen. Wanneer u een grappig en opvallend filmpje weet te maken kunt het geluk hebben dat het wordt opgepikt en gaat uw filmpje viral.

Je webshop promoten via YouTube, hoe doe je dat? 

Er zijn online enorm veel kanalen die de mogelijkheid bieden om mensen te bereiken. Veel van die kanalen kosten veel geld, veel tijd, of allebei. Toch zijn er nog websites waar enorm veel mensen zich bevinden én die je zonder veel geld uit te geven kunt bereiken, YouTube is daar een voorbeeld van. Hoe kun je jouw webshop daar promoten?

YouTube heeft iedere dag enorm veel bezoekers die op zoek zijn naar video’s op basis van hun interesses. Je kunt die site goed inzetten om jouw webshop in de schijnwerpers te zetten.

Productvideo’s

Heb je een nieuw product in het assortiment waarvan je veel verwacht? Maak dan eens een productvideo, pak het product uit en laat zien wat er in de doos zit. Ook kun je het uiteraard uitbreiden met een review, waarbij je in beeld het product gaat uitproberen om bezoekers te overtuigen.

Klanten inzetten

Reviews van de webshop zelf zijn leuk, maar nog leuker is het wanneer klanten een dergelijke review doen. Zet bijvoorbeeld eens een wedstrijd op waarbij de beste video’s een prijs kunnen winnen, zo verzamel je mooi beeldmateriaal van ‘onafhankelijke’ bezoekers die nieuwe klanten weer kunnen overtuigen.

Links naar je webshop

Je hebt de video’s klaar, er zijn mensen die ze op YouTube bekijken, maar wat dan? Er zijn op dit moment twee goede opties om die mensen naar je webshop te krijgen. Allereerst kun je een link in de beschrijving zetten; begin met de url en beschrijf daarna de video, zo is de url altijd goed in beeld. Daarnaast biedt YouTube nu de mogelijkheid om in de video’s zelf een link te plaatsen naar een bepaalde productpagina, de link verschijnt in beeld wanneer jij dat wilt.

Probeer het eens uit en zie of er ook voor jouw webshop nieuwe klanten te vinden zijn op YouTube. De investering zal enkel een camera zijn, die je wellicht ook eens van iemand kunt lenen, en je tijd!