Een goede homepage

Een goede homepageDe homepage is de belangrijkste pagina van uw webshop. Deze geeft uw bezoekers de eerste indruk en bepaalt of bezoekers wegklikken of een bestelling plaatsen. Tevens wordt aan alle inhoud op de homepage door Google extra waarde gehecht. Dus ook voor de vindbaarheid (seo) is uw homepage van groot belang. Daarom geven wij u enkele tips ter verbetering en optimalisatie van uw homepage.

Toon

Hoewel Google tekst op uw homepage zwaar weegt is het niet verstandig veel tekst prominent op uw homepage te plaatsen. De gemiddelde bezoeker leest namelijk niet maar scant de pagina en klikt snel door. Het is dus van belang dat u middels plaatjes of korte tekstjes de bezoeker duidelijk maakt wat u verkoopt, wat uw unique selling points zijn en waar de bezoeker kan vinden wat hij zoekt. Plaats dus producten of foto’s die linken naar producten hoog op de homepage.

Beschrijf

Zoals gezegd is het wel verstandig om tekst op uw homepage te plaatsen omdat Google er veel waarde aan hecht. Er zijn ook bezoekers die wel de moeite nemen de tekst te lezen. Houdt deze tekst kort. Een uitgebreid welkomstwoord is niet nodig en leidt er doorgaans toe dat de bezoeker de rest van de tekst niet leest. Verwerk de keywords in de tekst. Pas op voor keywordstuffing! Met deze online tool kunt u de keyword density meten. 

Terugkerende bezoekers

Denk niet alleen aan nieuwe bezoekers; ook terugkerende bezoekers verdienen het om bij ieder bezoek verrast te worden. Wissel dus geregeld de banners af, plaats andere producten op de voorpagina etc.

Kleuren

Het kleurgebruik is erg belangrijk. De kleuren die je gebruikt op de homepage zorgen voor de algehele uitstraling van de webshop, zorg dus dat de kleuren goed bij je winkel passen en dat deze de uitstraling hebben waar je naar zoekt.

Headers

Het gebruik van een header op de homepage is iets dat enorm veel gebruikt wordt, omdat het werkt. Een grafisch element tussen de tekst springt er meteen tussenuit, daar kun je dus iets communiceren om de bezoeker naartoe te leiden. Dat kan een nieuw product zijn, of het best verkopende product, maar ook een tijdelijke actie waar je meer aandacht aan wilt geven.

Zoekfunctie

Het is belangrijk om de zoekfunctie goed in het zicht van een nieuwe bezoeker te plaatsen. Wanneer deze persoon niet direct weet waar hij een bepaald product moet vinden, kan hij of zij in ieder geval via zoekfunctie verder. De kans dat deze bezoeker anders afhaakt is natuurlijk aanwezig, en dat is het laatste dat we willen zien.

 

TIP
Houd het leesbaar en aantrekkelijk. Grote en gekleurde letters zorgen er wellicht voor dat de tekst eruit springt maar doet af aan de leesbaarheid en kan schreeuwerig overkomen.

 

Vermeld alles wat het vermelden waard is

Geen verzendkosten bij besteding van meer dan € 50? Kunnen klanten zowel via Ideal, als Afterpay als per overboeking betalen? Heeft u een keurmerk?  Plaats het op uw de homepage. Vooral de zij- en onderbalk lenen zich uitstekend voor kleine blokjes informatie. Ook de aanmelding voor de nieuwsbrief, de like- en volg-knoppen van de verschillende social media en klantreviews verdienen natuurlijk een plek op de homepage. Let er hierbij op dat het niet te druk wordt. Verdeel de verschillende secties van de pagina in gelijke delen en vul deze met de informatie.