De 'Over ons'-pagina

De 'Over ons'-pagina in je webshopDe ‘Over ons’-pagina is de molensteen om de nek van de gemiddelde webwinkelier en, laten we eerlijk wezen, de doorsnee ‘Over ons’-pagina is saai, irrelevant, te kort en te braaf. Dat is zonde want deze pagina is de aangewezen plek om uzelf te zijn. Hier kunt u uitleggen waarom u een webshop bent begonnen, wat uw passie is en wat u hoopt te bereiken. Dit moet u op deze pagina weten te vatten.

Over het algemeen zal de consument liever een enigszins warrig stuk lezen waar het enthousiasme vanaf spat dan een uitgekauwd stuk waarin wordt samengevat wat de klant al weet. Wij begrijpen dat het lastig is om de juiste toon te raken zonder dat het gênant wordt. Tevens zit u met uw neus bovenop de materie (uzelf en uw bedrijf) zodat u waarschijnlijk niet weet wat u moet schrijven. Daarom helpen wij u op weg met een aantal tips om van uw ‘Over ons’-pagina een vlammend betoog te maken waarmee u klanten voor u weet te winnen.

Maak het persoonlijk!

Foto

De About Us –pagina van digitale nieuwsbrievendienst MailChimp is een goed voorbeeld. Wat direct opvalt is dat de pagina begint met een grote foto van de CEO en CCO van het bedrijf. Ze lachen u toe en het is meteen duidelijk met wie we te maken hebben. Dit is een sterk punt. In de overwegend anonieme digitale wereld is het fijn te weten met wie we te maken hebben. Wanneer deze persoon er ook nog eens aardig uitziet wekt dat direct vertrouwen. Wees dus niet bang een leuke foto van uzelf te plaatsen. Zorg er wel voor dat u er verzorgd uitziet, dat er geen rommel in achtergrond te zien is en dat u vriendelijk kijkt.

Motivatie

Er is een reden waarom u de webshop bent begonnen. Misschien is deze van persoonlijke aard of zag u een gat in de markt. Waarschijnlijk is het een combinatie van verschillende factoren. Vertel hier eerlijk over. Mensen die de ‘Over ons’-pagina aanklikken zijn op zoek naar die informatie. Wees dus niet bang dat u een flater slaat. Een manier om dit makkelijker te maken is door over uzelf in de derde persoon te schijven. Een voorbeeld hiervan vindt u op de ‘Over ons’-pagina van Webwinkelweblog.

Weetjes

De ‘Over ons’-pagina is de aangewezen plek voor leuke feiten en statistieken. U kunt aangeven uit hoeveel verschillende artikelen uw assortiment bestaat, hoeveel uw assortiment is gegroeid sinds het begin, hoeveel medewerkers u heeft (stel deze ook voor met een leuke foto). Deze weetjes kunt u ook leuk verpakken in een korte geschiedenis van uw webshop, bijvoorbeeld: ‘In 2010 alleen op een zolderkamer begonnen met 25 artikelen, vanwege het succes hebben we snel het assortiment uitgebreid tot maar liefst 500 in 2012 en moesten we verhuizen naar een bedrijfspand en kwam Jolanda het team versterken. Nog dagelijks zijn we op zoek naar leuke toevoegingen en hopen we voor eind 2013 het 750e artikel toe te voegen.’

Laat anderen aan het woord

U kunt zelf nog zo hard roepen dat u de mooiste producten tegen de scherpste prijs en de beste service biedt, de gemiddelde bezoeker zal dit niet van u aannemen. Een getuigenis van één of meerdere klanten heeft beduidend meer effect. Vraag goede klanten of ze kort willen aanstippen waarom ze graag bij u shoppen. Om tijd te besparen kunt u dit ook voor hen schrijven en vragen of u het onder hun naam mag plaatsen. Het is leuk om dit citaat centraal en tussen aanhalingstekens op de pagina te plaatsen, bijvoorbeeld:

‘Wat een service!’

Jolanda de Vries, 2013

‘Precies wat ik zocht en de
volgende dag al in huis!’

Klaas de Boer, 2013

Up to date

Een goede ‘Over ons’-pagina is ook up to date. Bekijk dus eens in de zoveel tijd de pagina en plaats nieuwe reviews, de namen van nieuwe medewerkers, onlangs behaalde mijlpalen. Etc.

Voorbeelden

Ter inspiratie enkele voorbeelden van opvallende ‘Over ons’-pagina’s