Categorieën indelen

De categorieën in je webshop benoemenAls webwinkelier heb je bij het dagelijks reilen en zeilen van je webshop te maken met vele aspecten, dat maakt een webshop ook zo leuk! Eén daarvan is het assortiment; wat ga je de bezoekers van de shop aanbieden en hoe ga je dat neerzetten? Wanneer het assortiment erg breed wordt is het belangrijk om daar structuur in aan te brengen.

Bij het starten van je webshop heb je nagedacht over wat je wilt gaan verkopen. Je hebt een (of meerdere) leveranciers gevonden die jouw producten gaat leveren en je kunt aan de slag. Na verloop van tijd zul je jouw webshop gaan uitbouwen, het assortiment zal breder worden – je wilt je bezoekers meer keuze geven. En dat is natuurlijk prima! Wel moet je erop letten dat tijdens het uitbreiden van je assortiment het overzicht niet verdwijnt, de bezoekers moeten nog wel kunnen vinden wat ze zoeken.

Categorieën en subcategorieën

Structuur aanbrengen in het assortiment van je webshop begint met het duidelijk neerzetten van de verschillende categorieën. Hierbij zal je met twee dingen rekening moeten houden; wat is voor de bezoeker een duidelijk overzicht, en op welke termen zal er in de zoekmachines worden gezocht. Wanneer iemand je webshop bezoekt moet het direct duidelijk zijn waar hij of zij moet klikken om bij de gewenste producten te komen. Daarnaast is het goed om met zoekmachines rekening te houden, wanneer je categorieën goed benoemt heeft dat een positieve invloed op je posities in de zoekmachines – dat zorgt voor gratis bezoekers! Zorg dus voor structuur door categorieën aan te maken, en daaronder subcategorieën te hangen. Daarmee maak je een ruim assortiment overzichtelijk en kan iedereen snel bij het product komen dat hij zoekt.

Er is niet te zeggen wat de perfecte grootte is van een assortiment. Zowel een klein, specialistisch assortiment als een enorm assortiment (denk aan Bol.com) kan prima werken; zolang er maar een goede structuur aanwezig is!

Benoem de categorieën

Er zijn een aantal basics die belangrijk zijn voor je webshop. Eén van die dingen zijn de product categorieën op je webshop – daarmee stuur je jouw bezoekers naar de juiste pagina’s, zodat ze een bestelling kunnen plaatsen. Hoe benoem je deze categorieën zodat erop geklikt wordt?

Laten we voorop stellen dat er geen beste manier is. Er zijn verschillende mogelijkheden die allemaal goed kunnen werken; dat is afhankelijk van het type webshop, de producten die je verkoopt en de manier waarop jouw doelgroep graag zoekt. Maar uiteraard zijn er wel een tweetal manieren die zichzelf hebben bewezen, en die zullen we dan ook hieronder gaan behandelen.

Benoemen van producten

Allereerst heb je de mogelijkheid om de categorieën te benoemen naar de producten of productgroepen. Laten we als voorbeeld een webshop nemen die camera’s verkoopt, en alles daar omheen. Als categorieën kunnen we dan bijvoorbeeld de volgende namen gaan aanhouden: camera’s, lenzen, filters, tassen, accessoires. Dat is een duidelijk overzicht voor de bezoeker; hij zal direct weten waar hij moet klikken om het product naar keuze te vinden. Het nadeel hiervan kan zijn dat de groepen erg breed ‘aanvoelen’ waardoor de bezoeker de webshop weer verlaat.

Benoemen van functie

Om het nadeel van de vorige opzet weg te nemen kun je er ook voor kiezen om de categorieën te benoemen op basis van de functie. Dit geeft de webshop weer een hele andere uitstraling. We houden even dezelfde soort webshop aan. Als categorieën krijgen we dan de volgende namen: fotograferen (hier staan de camera’s), inzoomen (hier staan de lenzen), beschermen (hier staan de tassen) etc.Het voordeel hiervan is dat de webshop een speels karakter krijgt, en de bezoeker sneller geneigd zal zijn om uit onderzoek uit te gaan naar het juiste product. Het nadeel is dat sommige bezoekers zich zullen storen aan het gebrek aan duidelijkheid, en ook de in zoekmachines komen de categorieën minder duidelijk over.

Twee manieren waarop je de namen kunt inrichten, zie wat voor jouw webshop het beste werkt!

De categorieën op je webshop actueel houden

Het laatste dat je wilt doen is een bezoeker van je webshop in verwarring brengen. Om dat te voorkomen kun je bepaalde maatregelen nemen, zoals het actueel houden van bepaalde onderdelen op de webwinkel. Erg belangrijk daarbij zijn de categorieën.

Het is verstandig om ervoor te zorgen dat de categorieën actueel zijn. Dat wil zeggen dat je wanneer je een categorie aanmaakt voor een bepaalde actie of aanbieding, deze ook tijdig weer weggehaald moet worden. En wil je een categorie inrichten voor bijvoorbeeld een feestdag? Zorg dan dat deze ruim op tijd online staat – dat kan geen kwaad!

Lege categorie?

Iets dat bijvoorbeeld erg storend is op een webwinkel is een lege categorie. De bezoeker verwacht daar relevante producten aan te treffen en wanneer er niets in staat is de kans groot dat hij of zij de online shop weer verlaat. Dat is jammer! Heb je dus een tijdelijke actie gehad in een bepaalde categorie en is deze afgelopen, haal dan ook de categorie van de site af.

Nieuwe producten

Hetzelfde geldt eigenlijk voor een categorie met daarin de nieuwe producten die op de webwinkel te vinden zijn. Uiteraard mag deze niet leeg zijn, maar zorg er ook voor dat deze categorie actueel is. Ververs de producten regelmatig en voeg er daadwerkelijk nieuwe producten aan toe, terugkerende bezoekers zullen er regelmatig een kijkje nemen en wanneer hier weinig gebeurt zal dat verwarrend zijn.

Om verwarring te voorkomen is het dus goed om bovenstaande in je achterhoofd te houden. Bezoekers houden er niet van om verwarrende elementen tegen te komen – het kan er zomaar voor zorgen dat ze zonder aankoop de webwinkel weer verlaten en dat is iets dat we willen voorkomen. Houd de categorieën actueel en zorg ervoor dat ze nooit leeg zijn!