Verhoog de omzet van uw webshop

Verhoog de omzet van je webshopU bestelt een espresso en de vriendelijke serveerster vraagt: ‘Wilt u misschien een dubbele? En wilt u daar ook een flesje water bij?’. Dit zijn voorbeelden van respectievelijk upselling en cross-selling. In het geval van upselling krijgt de klant een suggestie voor een beter, hoogwaardiger en uiteindelijk duurder product en bij cross-selling krijgt de klant een suggestie voor de aanschaf van een bijpassend product. Dit zijn twee belangrijke technieken om de omzet op een vriendelijke manier te verhogen. De suggesties worden doorgaans als ‘goede service’ ervaren. Daarbij moet u natuurlijk oppassen dat het niet opdringerig wordt. Onderstaand geven we enkele tips voor succesvol up- en cross-selling via uw webshop.

Cross-selling

De bekendste vorm van virtuele cross-selling zijn de ‘Gerelateerde producten’ (bij sommige webwinkels ook wel bekend als ‘Voor u geselecteerd’, ‘Misschien is dit iets voor u’, ‘andere bezoekers kocht ook…’ etc). Op het moment dat de klant één van die artikelen in zijn winkelmandje plaatst worden de relevante artikelen getoond. Op deze manier brengt u de klant op een idee voor een volgende aankoop. U kunt dit verder stimuleren door middel van de bundelkorting. Onderstaand geven we u enkele richtlijnen voor succesvol cross-selling:

  • Relevantie: let erop dat uw suggesties ook daadwerkelijk gerelateerd zijn en denk goed na welke producten een klant logischerwijs tot de aanschaf van een ander product kunnen verleiden;
  • Beperk het aantal suggesties: plaats niet te veel suggesties. Dit kan opdringerig overkomen en bovendien de bovenstaande regel, relevantie, teniet doen;
  • Up to date: nieuwe toevoegingen aan uw assortiment zijn mogelijk goed te combineren met producten die reeds in uw webshop worden aangeboden. Koppel deze als gerelateerd product.

Cross-selling is een eenvoudige manier om uw omzet met minimale inspanning te verhogen. Tevens verstevigt u de band met uw klanten doordat u met hen meedenkt. 

Upselling

In het geval van upselling krijgt de klant voordat hij overgaat tot een aankoop een suggestie voor een beter, hoogwaardiger en uiteindelijk duurder product. Dit is een belangrijke techniek om de omzet op een vriendelijke manier te verhogen. De suggesties worden doorgaans als ‘goede service’ ervaren. Daarbij moet de verkoper natuurlijk oppassen dat het niet opdringerig wordt.
In vergelijk met cross-selling vergt upselling iets meer creativiteit van de ondernemer. Bij upselling verleidt u de klant tot de aanschaf van een duurder of inkooptechnisch aantrekkelijker product. Een goed voorbeeld van upselling is de wijze waarop KPN het ‘Glasvezel Standaard’ pakket aanraadt op de website. Het middelste pakket wordt gemarkeerd als ‘Meest gekozen’. Op die manier wordt niet alleeen het pakket visueel opvallender gemaakt (er is een dikke groene lijn om het pakket geplaatst waardoor het eruit springt) de klant krijgt ook de indruk dat niet KPN maar andere klanten dat pakket het beste vinden. Deze 'truc' zou u eenvoudig op de homepage van uw webshop kunnen toepassen. Plaats drie vergelijkbare producten en markeer de middelste qua prijs als ‘ Aanrader’, ‘Beste Koop’, etc. 

Onderstaand geven we enkele tips die u helpen succesvol te upsellen.

  • Wees bescheiden: adviseer niet het duurste item. Dit zal als onsympathiek worden ervaren en dus averechts werken: de klant kiest juist niet voor het product dat u onder de aandacht brengt.
  • Motiveer uw suggestie: geef duidelijk aan wat de voordelen zijn van het duurdere product.
  • Wees voorzichtig: upselling is een trucje en als uw klanten het trucje doorzien werkt het niet. Selecteer kritisch de producten en kies uw bewoordingen zorgvuldig. Wek de indruk dat u betrokken bent bij uw klanten. 
Een goede up- en cross-sellingstrategie is een onmisbare tool voor iedere ondernemer. Het stelt u in staat op een leuke en betrokken manier uw omzet of resultaat te verbeteren en tegelijkertijd de band met uw klanten te verstevigen.