5 tips voor een goed retourbeleid

Retourbeleid webshopWanneer je een webshop beheert maar nog geen duidelijk retourbeleid hebt, is het nu de tijd om er eentje op te stellen. Als bezoekers op je webshop kunnen lezen hoe je omgaat met retouren, zorgt dat voor vertrouwen. En mocht een product niet bevallen maar de retourprocedure is klantvriendelijk zal de betreffende klant eerder een nieuwe bestelling plaatsen. Daarom 5 tips waarmee je een goed retourbeleid kunt opstellen!

Geen verborgen kosten

De retourprocedure van je webshop moet makkelijk te vinden zijn, en dat geldt ook voor de inhoud ervan. Zitten er kosten voor de klant aan het terugsturen van een product? Beschrijf dat dan eerlijk en geef een overzicht van die kosten, dat voorkomt discussies met klanten.

Geef een periode aan

Het is normaal om een periode te hanteren waarbinnen orders teruggestuurd kunnen worden. Je neemt nu eenmaal geen bestelling van een jaar geleden terug. Zorg er dan ook voor dat je deze periode duidelijk aangeeft, een gangbare periode voor Nederlandse webshops is bijvoorbeeld 30 dagen.

Wat krijgt de klant terug?

Kan een product enkel worden omgeruild voor een ander product? Of krijgt de klant een voucher voor de webshop of krijgt hij zijn geld terug? Opties die je vooraf moet bepalen en beschrijven.

Gebruik simpele taal

Het retourbeleid moet geen juridisch document worden. Zorg dat je het verhaal simpel houdt en geen overbodig ‘dure’ taal gebruikt. De tekst moet door iedere klant kunnen worden gelezen.

Voorkom een retour!

De laatste tip is niet zozeer voor je retourbeleid, als wel voor je gehele webshop. Schrijf bij ieder product een heldere beschrijving met duidelijke specificaties en plaats scherpe foto’s. Het zorgt ervoor dat de klant weet wat hij kan verwachten en dus minder snel teleurgesteld zal zijn. Het zal het aantal bestelling dat retour komt aanzienlijk verlagen.