Klantenreviews

Klantenreviews webshopJe bent als webwinkelier altijd op zoek naar nieuwe manieren om de webshop te verbeteren. Wie kan je daarbij beter helpen dan je eigen klant? Door je bezoekers hun mening te laten geven kun je erachter komen waar klanten tegenaan lopen en waar zij nog verbeteringen zien. Leer daarvan!

Het is goed om te realiseren dat er altijd nog verbeterpunten zijn op je webshop, hij is dus nooit klaar. Met dat feit in je achterhoofd kun je verder gaan met het optimaliseren van de shop, zodat deze voor bezoekers nog beter kan worden. 

Feedback

Een eerste optie om je bezoekers te betrekken bij dit proces is door ze feedback te laten geven. Bezoekers kunnen hiermee direct vanaf de webshop feedback geven over bepaalde zaken, de drempel is laag waardoor de kans groot is dat verschillende klanten dit zullen doen. Sommige webwinkelsoftware (bijvoorbeeld Shoppagine.nl) bieden een koppeling met een reviewdienst (zoals The Feedback Company of KiyOh. U kunt dan aangeven dat iedere bestelling die u markeert als ‘betaald’ of ‘verzonden’ wordt opgevolgd door een bericht met het verzoek om feedback. Op deze manier krijgt u direct commentaar op de wijze waarop u de bestelling hebt afgehandeld. Deze informatie stelt u in staat uw dienstverlening te verbeteren. Neem de reacties dus serieus en leer ervan.

Via e-mail

Een andere mogelijkheid is om via e-mail om terugkoppeling te vragen aan je klanten. Heb je een lijst met nieuwsbrief abonnees? Dan kun je die hiervoor prima inzetten. Vraag je klanten om een eerlijke mening te geven over een bepaald onderdeel van de shop, bijvoorbeeld het design of het verzendproces. Het zou je zomaar kunnen verbazen wat klanten te melden hebben, en daarnaast zorgt het ook voor een extra stukje binding met je bezoekers, die het fijn vinden om bij de webshop betrokken te worden.

Reviews op je webshop, hoe verzamel je ze?

Consumenten hebben vertrouwen nodig om een aankoop te doen. Dat geldt niet alleen voor het shoppen bij stenen winkels maar ook bij webshops gaat dit op. Vertrouwen en geld uitgeven gaan dus hand in hand, dat is iets om even bij stil te staan. Reviews dragen veel bij aan het vertrouwen van bezoekers van een webshop, maar hoe krijg je jouw bezoekers zo ver dat ze een review achterlaten?

Facebook integratie
Een eerste stap naar meer reviews is om de drempel voor bezoekers te verlagen. Bij Shoppagina doen we dat via Facebook; het sociale netwerk hebben we geïntegreerd op ons webshop platform – bezoekers zijn automatisch ingelogd op Facebook en kunnen dus gelijk beginnen met typen van een review. Geen velden meer om in te vullen, geen e-mail bevestigingen om op te klikken.

Richt je op klanten
Om gericht op zoek te gaan naar meer review is het goed een deel van de bezoekers van je webshops te selecteren als doelgroep. Een goede groep daarvoor zijn de bezoekers die daadwerkelijk een bestelling hebben geplaatst; klanten dus! Vraag bijvoorbeeld in de orderbevestiging om de mening van een klant. Of stuur je klant na een week eens een e-mail waarin je vraagt of hij tevreden is, en een review zou willen achterlaten. Het kost niet veel moeite, en de klant zal de extra aandacht nog leuk vinden ook!

Social media
Een andere manier om je bezoekers aan te zetten tot reviewen is door ze te bereiken via social media. Je fans op Twitter en Facebook zijn vaak bereid om iets voor je te doen, en je zou er zelfs nog iets (goodies, waardebon etc) tegenover kunnen stellen – zo kun je op een leuke manier een aantal waardevolle reviews verzamelen.
Vertel daarbij vooral over de mogelijkheid om te reageren via Facebook, dat maakt het nu eenmaal een stuk gemakkelijker!