De zoekfunctie

De zoekfunctie van je webshopAls eigenaar van een webshop komt er een moment dat je bepaalde elementen van de webshop niet meer ziet. Je ziet deze onderdelen over het hoofd omdat je de webshop dagelijks bekijkt – of je staat er simpelweg niet bij stil. De zoekfunctie op je webshop is daar een voorbeeld van, het belang ervan voor je webshop wordt vaak onderschat.

Het is een bewezen dat de conversieratio van een webshop die een zoekfunctie biedt hoger ligt dan bij een webshop die dit niet doet. Dat is eenvoudig te verklaren doordat bezoekers die precies weten wat ze willen hebben via de zoekfunctie dit direct kunnen vinden. Ook zullen er mensen zijn die eerder op de webshop zijn geweest en ‘dat ene product’ toch nog even willen bekijken. Maar voor een groot deel komt de hogere conversie doordat de zoekfunctie nu eenmaal een goed filter is; met één klik worden er enkel relevante producten weergegeven, dat maakt de kans op een bestelling nu eenmaal groter.

Plaats van de zoekbox
Bij je webshop is het wellicht mogelijk om de positie van de zoekbox te bepalen. Zorg ervoor dat deze een prominente positie inneemt! De zoekfunctie moet bij binnenkomst op de webshop direct zichtbaar zijn, zo kun je jouw bezoekers rechtstreeks naar de juiste producten leiden.

Zoek zelf ook eens!
Maak je gebruik van statistieken (Google Analytics bijvoorbeeld) op je webshop, dan kun je zien waar bezoekers naar zoeken. Voer deze zoekopdrachten zelf ook eens uit om te zien wat je bezoekers te zien krijgen. Dat kan ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld fouten in teksten en/of afbeeldingen ziet in die resultaten, deze kun je dan weer optimaliseren. Zo werk je toe naar optimaal gebruik van de zoekfunctie!